REALIZOWANE POLITYKI, PROGRAMY I STRATEGIE

Ta część dokumentu podsumowuje najważniejsze zadania wykonane w 2023 r. przez Miasto Marki związane z realizacją polityk lokalnych, programów i strategii. 


Warto zwrócić uwagę na Strategię Rozwoju Miasta Marki, która wyznacza główne kierunki rozwoju miasta do 2030 r. Dokument został przyjęty pod koniec 2022 r. Dodatkowo należy podkreślić szczególną rolę, jaką w sferze programów i strategii odgrywają realizacje w obszarze pomocy społecznej (8 programów).


W 2023 r. Burmistrz był zaangażowany w wiele działań dotyczących realizacji i wdrożenia działań zaplanowanych w programach i strategiach. Te dokumenty są dedykowane konkretnym zadaniom własnym.

28


dokumentów i programów strategicznych było realizowanych w 2023r. 




w tym:




5

z obszaru

ochrony środowiska

8

z obszaru

pomocy społecznej

4

o charakterze

ogólnym


1

z obszaru 

ładu przestrzennego

2

z obszaru

gospodarki komunalnej

5

z obszaru

ochrony zdrowia

1

z obszaru 

oświaty

1

z obszaru 

rewitalizacji

1

z obszaru

gospodarki mieszkaniowej

Krótki opis realizacji

programy o charakterze ogólnym

Strategia rozwoju miasta Marki na lata 2022-2030 to długookresowy, perspektywiczny plan działania, określający strategiczne cele rozwoju oraz wskazujący takie kierunki (przedsięwzięcia i zadania realizacyjne), które są niezbędne dla osiągnięcia trwałego, pozytywnego wizerunku oraz optymalnej struktury społeczno-gospodarczej i przestrzennej miasta. 

Dokument został opracowany na podstawie przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2021 r. poz. 1372) oraz ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2021 r. poz. 1057). Warto podkreślić, że dokument jest w pełni zgodny ze znowelizowanymi przepisami przywołanych ustaw (13 listopada 2020 r. weszła w życie ustawa o zmianie ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw). 

Przedmiotowy dokument składa się z: 

Strategię przyjęto do realizacji uchwałą nr LXI/634/2022 Rady Miasta z dnia 14 grudnia 2022 r.

Realizacja w 2023 r.: 

W 2023 r. prowadzono szereg działań na poziomie operacyjnym, które były  potwierdzeniem realizacji kluczowych celów i kierunków zgodnie z opracowaną strategią. 

W ramach każdego z celów strategicznych podjęto szereg działań zmierzających do wdrożenia wizji rozwoju miasta.

Cel strategiczny: Ograniczanie negatywnych skutków urbanizacji oraz odpowiadanie na związane z nią wyzwania 

Kierunek Działania 1. Modernizacja i budowa infrastruktury publicznej (budowa dróg  w tym budowa ścieżek rowerowych):

Zakończono realizację inwestycji  drogowych takich jak: ul. Zakopiańska, Skorupki, Rzędziana, Rocha-Kowalskiego, Małachowskiego, Krzywej, Kaszubskiej, Rydza-Śmigłego, Sokolej i Wesołej,  wybudowano chodnik wzdłuż ulicy Wspólnej od ul. Zabawnej do Brzozowej, zakończono budowę drogi rowerowej wzdłuż Al. Marszałka J. Piłsudskiego od ul. Legionowej do granic miasta Marki. Pozyskano dofinansowanie na budowę ul. Wilczej oraz Ząbkowskiej. Wykorzystano dotacje samorządu województwa na modernizację oświetlenia publicznego. Doświetlenie przejść dla pieszych przy ul. Stawowej, Wspólnej Okólnej i Legionowej.

Kierunek Działania 2. Ograniczanie skutków kryzysu klimatycznego:

Budowa przepustu drogowego przy ul. Wołodyjowskiego i Wiśniowieckiego, modernizacja rowu wzdłuż ul. Długiej, budowa kanalizacji deszczowej wzdłuż Al. Piłsudskiego na odcinku od ul. Legionowej do granic miasta Marki.

Cel strategiczny: Budowanie miejskości Marek

Kierunek Działania 5. Marka miasta – efektywny i sprawnie komunikujący samorząd: 

Uruchomienie aplikacji mMieszkaniec, otrzymano dofinansowanie na projekt „Cyberbezpieczny samorząd”, poprawa dostępności  urzędu miasta dla osób ze szczególnymi potrzebami – dofinansowanie ze środków PFRON  w programie „Dostępna przestrzeń publiczna”. Zrealizowano także zakup sprzętu  w ramach projektu „Cyfrowa gmina”.

Cel strategiczny: Budujemy tożsamość marecką w oparciu o wysoką jakość usług

Kierunek Działania 6. Silne społeczeństwo obywatelskie:

W 2023 r. realizowane były projekty zgłoszone przez mieszkańców w Budżecie Obywatelskim, m.in. budowa tężni czy też budowa chodnika przy ul. Wspólnej. Dzięki dofinansowaniu ze środków Samorządu Województwa Mazowieckiego podejmowane były działania Mareckiej Rady Seniorów, Programu Aktywny Senior oraz Młodzieżowej Rady Miasta Marki.

Kierunek Działania 7. Kompleksowa rewitalizacja:

W 2023 r. zakończono remont zabytkowych kamienic na osiedlu braci Briggsów. Kamienica przy Al. Marszałka Piłsudskiego otrzymała wyróżnienie jako „Renowacja roku”. Uzyskano dofinansowanie na modernizację Parku Miejskiego Briggsów oraz wymianę okien w Pałacyku Briggsów. Ze środków Województwa Mazowieckiego dokonano renowacji schodów w Mareckim Ośrodku Kultury im T. Lużyńskiego.

Kierunek Działania 8. Polityka senioralna:

W 2023 r. realizowany był szereg działań na rzecz środowiska senioralnego w Markach przy współpracy z Radą Seniorów.

Kierunek Działania 9. Prowadzenie zintegrowanej polityki kierowanej do młodzieży i osób w średnim wieku:

Zmodernizowano Skatepark przy Zespole Szkół nr 2 przy ul. Wczasowej. Zmodernizowano plac Zabaw przy ul. Stawowej oraz plac zabaw w parku Miejskim Briggsów. Rozpoczęto prace dotyczące powstania poradni Psychologiczno-pedagogicznej w Markach.


Więcej na temat nowej strategii w zakładce Strategia Rozwoju Miasta Marki.

Strategia rozwoju metropolii warszawskiej do 2040 roku

W listopadzie odbyło się I Spotkanie  Zespołu ds. SRMW opracowującego „Strategie rozwoju metropolii warszawskiej do 2040 roku”.

Obecnie trwają prace nad przygotowaniem głównego dokumentu. Nowa Strategia będzie spełniała kryteria strategii rozwoju ponadlokalnego, a jednocześnie będzie stanowiła odpowiedź samorządów lokalnych na zmieniające się uwarunkowania zewnętrzne. Dokument określi obszary współpracy jednostek samorządu terytorialnego, w tym Miasta Marki, dzięki którym będą mogły one działać sprawniej i bardziej efektywnie. Będzie to rodzaj „umowy” akceptowanych przez wszystkie strony kierunków rozwoju metropolii warszawskiej.

Strategia rozwoju metropolii warszawskiej do 2040 roku.

PROGRAM WSPÓŁPRACY na 2023 r. Gminy Miasta Marki Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI ORAZ PODMIOTAMI WYMIENIONYMI W ART. 3 UST. 3 USTAWY O DZIAŁALNOŚCI POŻYTKU PUBLICZNEGO I O WOLONTARIACIE

Podstawa prawna: 

Uchwała Nr LX/625/2022 Rady Miasta Marki z dnia 30 listopada 2022 r.

Cel: 

Nadrzędnym celem „Programu współpracy na 2023 r. Gminy Miasto Marki z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie”  jest poprawa jakości życia mieszkańców Miasta poprzez wspieranie działań organizacji pozarządowych i umacnianie ich potencjału. W tym:

Realizacja w 2023 r.: 

Marecka Rada Działalności Pożytku Publicznego II kadencji realizowała swoje zadania. Poniżej przedstawiono wartość wykonania działań w poszczególnych tematach w ramach realizacji Programu.

W trybie 19a Ustawy o Działalności Pożytku Publicznego i o Wolontariacie rozpatrzono 12 wniosków (z zakresu siedmiu zadań priorytetowych określonych w Programie współpracy na 2023 r.) dotyczących:

Kwota udzielonych dotacji w 2023 r.  wyniosła  1.061.736,58 zł, w tym:

Szczegółowe informacje dotyczące realizacji Programu zawarto na podstronie raportu  Realizacja zadań w ramach pożytku publicznego.

Realizowano także dwa programy (Karty) skierowane do wszystkich mieszkańców miasta:

programy z obszaru pomocy społecznej

STRATEGIA ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW SPOŁECZNYCH DLA GMINY MIASTo Marki na lata 2022-2027

Podstawa prawna: 

Uchwała nr XLVIII/536/2022 w sprawie przyjęcia Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych dla Gminy Miasto Marki na lata 2022 -2027.

Cel: 

Przedmiotowa strategia wyznacza cele strategiczne i działania, których osiągnięcie w znaczący sposób może przyczynić się do rozwiązywania wielu problemów społecznych i zminimalizować ich skutki. Strategia stanowi zatem podstawę do realizacji działań, które mają przyczynić się do poprawy warunków życia mieszkańców Marek, w szczególności tych, którzy są zagrożeni marginalizacją i wykluczeniem społecznym, ma doprowadzić do integracji społecznej. Strategia stanowi materiał wyjściowy do opracowania szczegółowych programów i projektów z zakresu polityki społecznej.

Realizacja w 2023 r.: 

Zadania realizowane w ramach poszczególnych dokumentów strategicznych scharakteryzowano poniżej.

Zdjęcie osób zebranych w sali.
Zbór zdjęć osób zebranych w sali
Zdjęcie dzieci na warsztatach kulinarnych.

Program Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie i Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie dla Miasta Marki na lata 2021-2023

Podstawa prawna: 

Uchwała Nr XXIX/363/2020 Rady Miasta Marki z dnia 30 grudnia 2020 r.

Cel:  

Zadaniem Programu jest wprowadzenie w życie działań mających na celu udzielanie pomocy ofiarom przemocy rodzinnej, a także podejmowanie odpowiednich działań wobec sprawców przemocy oraz zwrócenie uwagi społeczności lokalnej na zjawisko przemocy w rodzinach zamieszkałych na terenie Marek. Program wyznacza również główne kierunki działania Zespołu Interdyscyplinarnego ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie w celu skutecznego reagowania na to zjawisko. 

Realizacja w 2023 r.: 

W 2023 r. były kontynuowane działania z zakresu przeciwdziałania przemocy w rodzinie  i ochrony ofiar przemocy w rodzinie zaplanowane w latach poprzednich m.in.  podejmowanie działań interwencyjnych poprzez realizację procedury „Niebieskie Karty”. Działania skierowane zarówno dla osób doznających przemocy domowej, jak i osób stosujących przemoc domową.

Jednakże w połowie 2023 r. została wprowadzona nowelizacja ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, która znacznie zmieniała realizację zaplanowanych działań  z zakresu przeciwdziałania przemocy w rodzinie. Zmienione zostało nazewnictwo „ustawa o przeciwdziałaniu przemocy domowej”, poszerzono rodzaje przemocy oraz definicje osoby doznającej przemocy. Ustawa wprowadza nowe zadania dla Zespołu Interdyscyplinarnego oraz grup roboczych, które zmieniły nazwę na grupy diagnostyczno-pomocowe.

Rada Miasta Marki podjęła Uchwałę Nr LXXI/2023 w dniu 7 lipca 2023 r.  dotycząca trybu i sposobu powoływania i odwoływania członków Zespołu Interdyscyplinarnego do spraw Przeciwdziałania Przemocy Domowej w Markach. Zarządzeniem Nr 0050.149.2023 z 11 września 2023 r.  został powołany nowy Zespół Interdyscyplinarny ds. Przeciwdziałania Przemocy Domowej w Markach w skład, którego wchodzą przedstawiciele Ośrodka Pomocy Społecznej w Markach, Komisariatu Policji w Markach przedstawiciele szkół podstawowych i szkoły średniej z terenu miasta Marki, Sądu Rejonowego w Wołominie oraz organizacji pozarządowej.

 W 2023 r. zrealizowane zostały następujące zadania:  

OBSZAR I - Profilaktyka i edukacja społeczna: 

OBSZAR II - Wsparcie osób doświadczających przemocy w rodzinie:


OBSZAR III - Oddziaływanie na osoby stosujące przemoc w rodzinie:

OBSZAR IV - Podnoszenie kompetencji służb i przedstawicieli podmiotów realizujących działania z zakresu przeciwdziałania przemocy w rodzinie:

Niebieskie Karty

W 2023 r. prowadzonych było 75 procedur „Niebieskie Karty”.

Prowadzenie pracy socjalnej z rodzinami w kryzysie, niewydolnościach w sprawach opiekuńczo-wychowawczych, w związku z uzasadnionym podejrzeniem występowania przemocy w rodzinie. 

Podejmowanie działań interdyscyplinarnych w zakresie poprawy sytuacji dziecka i rodziny:

Program Wspierania Rodziny dla Miasta Marki na lata 2023-2025

Podstawa prawna: 

Uchwała Nr LXIII/663/2023 Rady Miasta Marki z dnia 25 stycznia 2023 r. w sprawie przyjęcia Programu Wspierania Rodziny dla Miasta Marki na lata 2023-2025.

Cel:  

Program wyznacza działania mające na celu wspieranie rodzin przeżywających trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych w procesie przywracania zdolności tych rodzin do prawidłowego funkcjonowania w szczególności poprzez pracę z rodziną oraz zapewnienie pomocy w opiece i wychowaniu dzieci.

Realizacja w 2023 r.: 

W 2023 r. Program Wspierania Rodziny był realizowany bezpośrednio przez pracowników Ośrodka Pomocy Społecznej przy współpracy z instytucjami działającymi na rzecz rodzin i małoletnich dzieci tj. placówki oświatowe, ośrodki pomocy społecznej, organizacje pozarządowe, stowarzyszenia, powiatowe centra pomocy rodzinie, sądy, prokuratura, policja, gminna komisja rozwiązywania problemów alkoholowych.

Rodziny przeżywające trudności opiekuńczo-wychowawcze były objęte m.in. wsparciem asystenta rodziny, pracownika socjalnego, a także wsparciem psychologiczno-pedagogicznym. Dodatkowo rodziny otrzymywały wsparcie finansowe w postaci np. zapewnienia jednego ciepłego posiłku w szkołach i przedszkolach, a także dofinansowanie do zakupu produktów żywnościowych, czy pobytu w szkołach w okresie ferii letnich oraz zimowych. 

Realizowane były następujące zadania:

Program Posiłek w szkole i w domu na lata 2019 - 2023

Podstawa prawna: 

Uchwała Nr III/22/2018 Rady Miasta Marki z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie przyjęcia wieloletniego programu "Posiłek w szkole i w domu" na lata 2019- 2023, oraz Uchwała Nr LXIII/659/2023 Rady Miasta Marki z dnia 25 stycznia 2023 r. w sprawie zmiany uchwały Nr III/23/2018 Rady Miasta Marki z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie podwyższenia kwoty kryterium dochodowego i ustalenia zasad zwrotu wydatków poniesionych na świadczenia w ramach realizacji programu „Posiłek w szkole i w domu” na lata 2019-2023.




Program "Posiłek w szkole i w domu".

Cel:  

Program stanowi realizację wieloletniego rządowego programu "Posiłek w szkole i w domu" na lata 2019-2023 - moduł I i II. Jego celem jest ograniczenie zjawiska niedożywienia dzieci i młodzieży z rodzin o niskich dochodach lub znajdujących się w trudnej sytuacji.

Realizacja w 2023 r.: 

W 2023 r. Ośrodek Pomocy Społecznej w Markach przyjął:

Ogólnie z programu „Posiłek w szkole i w domu” skorzystało 431 osób:

Najczęstszą formą pomocy z programu stanowił zasiłek celowy w formie pieniężnej. Z tej formy pomocy skorzystało 230 rodzin, co stanowiło 409 osób w rodzinach, którym udzielono łącznie 687 świadczeń. 

Zasiłek celowy został więc przyznany na 45 dzieci w wieku do czasu podjęcia nauki, 66 dzieci w wieku szkolnym i 288 osoby dorosłe. Z produktów żywnościowych skorzystały łącznie 54 rodziny,  co stanowiło 93 osoby w rodzinie. Ze świadczenia w formie posiłków -  58 osób: 12 dzieci w przedszkolach, 41 dzieci w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych oraz 5 osób dorosłych.

Łącznie na realizację programu wydatkowano 350.091,00 zł:

Program „Korpus Wsparcia Seniorów” – edycja 2023

Podstawa prawna: 

Źródłem finansowania Programu jest Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej.

CAŁKOWITA WARTOŚĆ ZADANIA -  16.452,57 zł  

Cel: 

Program miał na celu zapewnienie usługi wsparcia na rzecz seniorów w wieku 65 lat i więcej przez świadczenie usług wynikających z rozeznanych potrzeb na terenie danej gminy. Grupę docelową stanowili mieszkańcy Marek, osoby w wieku 65 lat i więcej, doświadczające problemów z samodzielnym funkcjonowaniem ze względu na stan zdrowia, prowadzące samodzielne gospodarstwa domowe lub mieszkające z osobami bliskimi, które nie są w stanie zapewnić im wystarczającego wsparcia.

Realizacja w 2023 r.:

W 2023 r. z programu skorzystało 22 osoby. Do realizacji zadań zaangażowano 2 wolontariuszy. 

Program osłonowy „Korpus Wsparcia Seniorów”.

Program "Asystent osobisty osoby niepełnosprawnej" - edycja 2023

Zdjęcie wózka inwalidzkiego.

Podstawa prawna: 

Źródłem finansowania Programu jest państwowy fundusz celowy Fundusz Solidarnościowy.

CAŁKOWITA WARTOŚĆ ZADANIA - 510.180,17 zł

Cel: 

Głównym celem Programu jest wprowadzenie usługi asystenta jako formy ogólnodostępnego wsparcia w wykonywaniu codziennych czynności oraz funkcjonowaniu w życiu społecznym.

Realizacja w 2023 r.:

Usługami asystenta w Programie objęto 42 osoby niepełnosprawne, w tym 3 dzieci, 32 osoby ze znacznym stopniem niepełnosprawności oraz 7 osób z orzeczeniem o stopniu umiarkowanym.

W 2023 r. zrealizowano łącznie 11.804 godzin usług asystencji osobistej, w tym 5.231 godzin na rzecz osób ze znacznym stopniem niepełnosprawności i niepełnosprawnością sprzężoną, 4.265 osób ze znacznym stopniem, 1.562 ze stopniem umiarkowanym oraz 746 godzin na rzecz osoby w wieku do 16. roku życia.

Program "Opieka wytchnieniowa" - edycja 2023

Podstawa prawna: 

Źródłem finansowania Programu jest państwowy fundusz celowy Fundusz Solidarnościowy.

CAŁKOWITA WARTOŚĆ ZADANIA -  151.732,32 zł  

Cel: 

Głównym celem Programu jest wsparcie członków rodzin lub opiekunów sprawujących bezpośrednią opiekę nad dziećmi z orzeczeniem o niepełnosprawności oraz osobami ze znacznym stopniem niepełnosprawności oraz orzeczeniami równoważnymi.

Realizacja w 2023 r.:

Program był realizowany w formie pobytu dziennego, w miejscu zamieszkania osoby niepełnosprawnej. W 2023 r. usługami opieki wytchnieniowej objęto 18 osób z niepełnosprawnościami.

Program „Opieka 75+” – edycja 2023

Podstawa prawna: 

Źródłem finansowania Programu jest państwowy fundusz celowy Fundusz Solidarnościowy.

CAŁKOWITA WARTOŚĆ ZADANIA -  61.337,00 zł  

Cel: 

Cel zdefiniowany w programie to poprawa dostępności do usług opiekuńczych dla osób w wieku 75 lat i więcej, które były osobami samotnymi (zgodnie z art. 6 pkt 9 ustawy o pomocy społecznej), lub samotnie gospodarującymi (zgodnie z art. 6 pkt 10 ustawy o pomocy społecznej) a także pozostającymi w rodzinie. 

Realizacja w 2023 r.:

W 2023 r. rzeczywista liczba osób, którym przyznano usługi opiekuńcze dofinansowane w ramach programu „Opieka 75+” to 17 osób, 3.058,5 zrealizowanych godzin, 1 podmiot sektora prywatnego realizował usługę świadczenia usług opiekuńczych.

programy z obszaru ochrony zdrowia

Programy profilaktyki  zdrowotnej 

W Markach od wielu lat realizowane są programy polityki zdrowotnej (PPZ). W 2023 r. to szczepienia profilaktyczne przeciwko grypie dla osób powyżej 65 roku życia, Marecka Szkoła Rodzenia (MSR) oraz zajęcia z pomocy przedmedycznej dla dzieci od 3 do 10 roku życia. Na PPZ przeznaczono w 2023 r. ponad 164.000,00 zł, z czego ponad 18.500,00 zł z NFZ w ramach dofinansowania. W 2023 r. PPZ objętych zostało ponad 8,0 tys. mieszkańców Marek

Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii i Uzależnieniom Behawioralnym dla Miasta Marki na lata 2022-2025

Podstawa prawna: 

Uchwała nr XLV/522/2022 Rady Miasta Marki z dnia 26 stycznia 2022 r.

Cel: 

Gminny Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii i Uzależnieniom Behawioralnym dla Miasta Marki na lata 2022-2025 wskazuje zadania, które będą realizowane przez samorząd gminny w formach dostosowanych do aktualnych potrzeb lokalnych z  wykorzystaniem istniejących zasobów służących rozwiązywaniu problemów alkoholowych i narkomanii oraz przemocy w rodzinie.

Głównym celem programu jest zapobieganie powstawaniu problemów związanych ze spożyciem alkoholu i innych środków zmieniających świadomość oraz przeciwdziałanie uzależnieniom behawioralnym i minimalizowanie rozmiarów i natężenia problemów już istniejących jak i rozwijanie zasobów niezbędnych do podejmowania działań profilaktycznych, terapeutycznych i rehabilitacyjnych. 

Realizacja w 2023 r.: 

Na realizację zadań związanych z przeciwdziałaniem alkoholizmowi wydatkowano kwotę 493.883,08 zł. 

Na realizację zadań związanych ze zwalczaniem narkomanii wydatkowano środki w wysokości 11.131,70 zł.

Dotacje udzielone na podstawie konkursu ofert: 

Realizacja rekomendowanych programów profilaktycznych:

Program wypoczynku letniego i zimowego:

Realizacja warsztatów szkoleniowych dla rodziców i ekspertów oraz konferencji tematycznych:

Działalność Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych

Komisja stanowi interdyscyplinarny zespół ekspertów w zakresie lokalnej polityki wobec problemów alkoholowych.

Realizując Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii i Uzależnieniom Behawioralnym Komisja w 2023 r. odbyła 12 posiedzeń, na których omawiana była sytuacja osób zgłaszanych przez członków rodzin oraz instytucji takich jak: Policja, Ośrodek Pomocy Społecznej, Zespół Interdyscyplinarny. Zgłoszenia przedkładane były ze względu na nadużywanie alkoholu i występującą niejednokrotnie z tym związaną przemoc w rodzinie oraz zaniedbywanie podstawowych obowiązków wobec rodziny.

W 2023 r. do Komisji wpłynęło 54 wniosków dotyczących wszczęcia postępowania w kierunku leczenia odwykowego. Członkowie Komisji przeprowadzali 90 rozmów motywujących do podjęcia leczenia w związku z nadużywaniem alkoholu z 81 osobami uzależnionymi oraz z 10 członkami rodziny osób uzależnionych. W wyniku podjętych działań Komisja w trakcie rozmów z osobami (wobec, których wpłynęły wnioski) motywowała do podjęcia terapii u terapeuty uzależnień, leczenia odwykowego w przedmiocie uzależnienia od alkoholu w placówkach leczenia typu stacjonarnego i niestacjonarnego oraz poddanie się opinii w przedmiocie uzależnienia przez biegłych specjalistów w tym zakresie.

Szczegóły dotyczące funkcjonowania Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Markach znajdują się na stronie internetowej trzezwe.marki.pl.

Wieloletnia Strategia Zdrowotna Gminy Miasto Marki na lata 2023-2027

Podstawa prawna: 

Uchwała Nr LVI/590/2022 z dnia 31 sierpnia 2022 r.

Cel: 

Opracowana Strategia polityki zdrowotnej dla Gminy Miasta Marki na lata 2023-2027 ma charakter wielosektorowy, obejmujący realizację przedsięwzięć z obszaru placówek ochrony zdrowia, organizacji edukacyjnych, społecznych i innych. Zaplanowane priorytety dla polityki zdrowotnej miasta obejmują liczne zadania zdrowia publicznego, przede wszystkim z zakresu opisywanej powyżej promocji zdrowia i jej głównych narzędzi (edukacji zdrowotnej, profilaktyki i polityki zdrowotnej). Niniejsza strategia przyczynić się może do pozytywnych zmian, mających na celu poprawę stanu zdrowia mieszkańców Marek. 

Głównym celem realizacji wieloletniej strategii zdrowotnej Miasta Marki jest poprawa stanu zdrowia mieszkańców mierzona obiektywnymi i subiektywnymi współczynnikami jako zwiększenie odsetka osób bez rozpoznanych chorób cywilizacyjnych oraz z prozdrowotnymi zachowaniami i postawami, w wyniku dostosowania infrastruktury oraz działań w zakresie ochrony zdrowia podejmowanych przez władze samorządowe Gminy Miasta Marki. Realizacji powyższego celu służą działania podejmowane przez władze samorządu terytorialnego zarówno merytorycznych, administracyjnych jak i organizacyjnych.

Realizacja w 2023 r.: 

Przeprowadzono badania wśród mieszkańców Marek w celu zidentyfikowania głównych wyzwań w związku z realizacją Strategii. Ankietowani mieszkańcy Marek oczekiwaliby poprawy dostępności do opieki zdrowotnej m.in. w zakresie zapobieganiu i leczeniu zaburzeń psychicznych, również tych związanych z uzależnieniami. 

W związku z powyższym oraz zgodnie z diagnozą i krajowymi celami polityk zdrowotnych wyznaczono szereg działań operacyjnych w tym m.in.:

Wieloletnia Strategia Zdrowotna Gminy Miasto Marki na lata 2023-2027

W 2023 r. realizowano bezpłatne szczepienia przeciw grypie dla seniorów, które cieszą się popularnością w grupie docelowej. Podczas części edukacyjnej programu seniorzy poznają zasady i metody zapobiegania grypie. 

Dużym zainteresowaniem cieszyła się także Marecka Szkoła Rodzenia. Corocznie jest skierowana do mieszkanek miasta od 24 tygodnia ciąży i ich partnerów. Organizowane są dwa cykle zajęć praktyczno-teoretycznych. Podczas spotkań przyszli rodzice poznają nie tylko zasady karmienia, zajmowania się nowonarodzonym dzieckiem, ale także mają zajęcia z laktacji, z chusto noszenia czy z prawnikiem. 

Program polityki zdrowotnej w zakresie szczepień profilaktycznych przeciwko grypie dla mieszkańców Gminy Miasto Marki w wieku powyżej 65 r.ż. na lata 2022-2024

Podstawa prawna: 

Uchwała nr XLIX/545/2022 Rady Miasta Marki z dnia 30 marca 2022 r.

Program szczepień profilaktycznych przeciwko grypie dla mieszkańców Gminy Miasto Marki w wieku powyżej 65 r.ż. na lata 2022-2024 jest zgodny z rekomendacją nr 1/2019 z dnia 18 września 2019 r. Prezesa Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji w sprawie zalecanych technologii medycznych, działań przeprowadzanych w ramach programów polityki zdrowotnej oraz warunków realizacji tych programów, dotyczących profilaktyki grypy sezonowej w populacji osób w wieku 65 lat i więcej.

Cel: 

Głównym celem programu jest uzyskanie nie mniejszego niż 75% poziomu zaszczepienia w populacji mieszkańców Gminy Miasto Marki zakwalifikowanych do programu. Celem szczegółowym Programu jest zwiększenie wiedzy mieszkańców Gminy Miasto Marki na temat zagrożeń dla zdrowia związanych z grypą oraz możliwości zapobiegania tej jednostce chorobowej. 

Miernikami efektywności realizacji programu polityki zdrowotnej są:


Realizacja w 2023 r.: 

Osiągnięcie założeń Programu możliwe było poprzez realizację działań profilaktycznych obejmujących przeprowadzenie szczepień ochronnych oraz edukację zdrowotną.

W ramach działań informacyjno-edukacyjnych dystrybuowano broszury informacyjno - edukacyjne oraz organizowano otwarte spotkania w tym zakresie. Działaniami edukacyjno-informacyjnymi oraz szczepieniami objęto w sumie w 2023 r. 246 osób. 

Program polityki zdrowotnej w zakresie szczepień profilaktycznych przeciwko grypie osób od 65 roku życia zamieszkałych na terenie Gminy Miasto Marki obejmował następujące interwencje:

Na szczepienia dla seniorów na trzyletni okres zabudżetowano 180.000 zł, po 60.000 zł na rok. W 2023 r. w związku ze zmianą przepisów i nową listą leków refundowanych po wyszczepieniu 250 osób gmina musiała zawiesić program szczepień dla seniorów z uwagi na dyscyplinę finansów publicznych. 

W 2023 r. gmina otrzymała dofinansowanie z Narodowego Fundusz Zdrowia w kwocie 6.561,28 zł. 

Odnotowano wzrost liczby osób z grup podwyższonego ryzyka, szczególnie ludzi starszych, które zdecydowały się zaszczepić przeciwko grypie. Liczba chętnych zgłaszających się na szczepienia stale rośnie i zainteresowanie jest zdecydowanie wyższe niż pula szczepień za jakie może zapłacić gmina. Na podstawie pre-testów i post-testów, uzyskano zwiększenie wiedzy o grypie, o korzyściach wynikających ze szczepień i preferowanych zachowań, które zmniejszać będą ryzyko zachorowania na grypę o ponad 85% ( wśród biorących udział w interwencjach). Dodatkowo przeprowadzono ankiety satysfakcji – w sumie 214 ankiety. Ankietowani w sposób dobry i bardzo dobry ocenili zarówno jakość obsługi jak i działania edukacyjno-informacyjne.

Kontynuacja realizacji na lata 2022-2024 Programu Polityki Zdrowotnej w zakresie działań edukacyjnych dla przyszłych rodziców zamieszkujących Gminę Miasto Marki na lata 2019 - 2021 

Podstawa prawna: 

Uchwała nr XL/486/2021 Rady Miasta Marki z dnia 24 listopada 2021 r.

Cel: 

Cel główny Programu to wzrost o 10% liczby osób uczestniczących w działaniach edukacyjnych dotyczących opieki rodzicielskiej nad nowo narodzonym dzieckiem na terenie Gminy Miasto Marki, w latach 2022–2024. Szczegółowymi celami programu są: 

Realizacja w 2023 r.: 

W 2023 r. odbyły się 2 edycje programu na łączną kwotę 29.800,00 złotych. Z badań ewaluacyjnych w postaci pre i post testów oraz ankiet wynika, że ankietowani w sposób dobry i bardzo dobry ocenili zarówno jakość obsługi jak i działania edukacyjno-informacyjne oraz zajęcia praktyczne i sposób przekazywania wiedzy. Chwalone były dobór technik i materiałów edukacyjnych, ich poziom merytoryczny oraz kompetencje personelu prowadzącego zajęcia i wykłady.  

Programem zostało objętych 58 osób. Działania informacyjne natomiast trafiły do 26.500 osób.

Gmina Miasto Marki otrzymała dofinansowanie z Mazowieckiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ na realizację programu polityki zdrowotnej w zakresie działań edukacyjnych dla przyszłych rodziców zamieszkujących Gminę Miasto Marki w kwocie 12.000,00 zł. Finalnie dofinansowanie z NFZ wyniosło 11.920,00 zł, czyli 40% poniesionych faktycznie kosztów przez Gminę. 

Grafika ,,Marecka szkoła rodzenia''

Kontynuacja realizacji na lata 2022 – 2024 programu polityki zdrowotnej w zakresie działań edukacyjnych dla dzieci z zakresu pierwszej pomocy przedmedycznej zamieszkujących Gminę Miasto Marki na lata 2019 – 2021

Podstawa prawna: 

Uchwała nr XL/486/2021 Rady Miasta Marki z dnia 24 listopada 2021 r.

Cel: 

Celem głównym Programu był wzrost wiedzy i umiejętności udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej u 25% dzieci zamieszkujących Gminę Miasto Marki, uczęszczających do publicznych przedszkoli i klas I-III publicznych szkół podstawowych, w latach 2022–2024.

Realizacja w 2023 r.: 

Zajęcia z edukacji zdrowotnej prowadzone były w formie wykładów, warsztatów, pogadanek i dyskusji oraz zabaw i pokazów. Forma zajęć była dostosowana do wieku uczestników, aby maksymalnie uaktywnić i wzbudzić zainteresowania grupy docelowej. 

Na koniec cyklu zajęć dla wszystkich uczestników przekazane były dyplomy oraz komiksy tematyczne. Każda grupa otrzymywała także gry planszowe do późniejszego wykorzystania. Na koniec zajęć przeprowadzony był konkurs plastyczny, a nagrodą w nim był wyjazd na salę zabaw (przedszkola) i parku trampolin (szkoły).

W 2023 r. na realizację programu wydatkowano 99.094 zł. Działaniami edukacyjnymi objęto 3.583 osób. Działania informacyjne natomiast trafiły do 7.680 osób.

programy z obszaru ochrony środowiska

Plan adaptacji do zmian klimatu dla Gminy Miasto Marki

Podstawa prawna: 

Uchwała nr LX/622/2022 Rady Miasta Marki z dnia 30 listopada 2022 r.

Cel: 

Miejski Plan Adaptacji do zmian klimatu został opracowany w 2022 r. przy udziale dofinansowania ze środków funduszu spójności w ramach projektu „Budowa i remont kanalizacji deszczowej oraz infrastruktury towarzyszącej w mieście Marki cz. I”. Miejski plan adaptacji do zmian klimatu obejmuje horyzont do 2026 r. W 2023 r. nie były monitorowane żadne wskaźniki rezultatu.


Realizacja w 2023 r.: 

Budowa odcinków sieci wodociągowej i kanalizacji sanitarnej, eksploatacja sieci kanalizacji deszczowej, łączna kwota przeznaczonych środków 1.106.800,00 zł.



Plan adaptacji do zmian klimatu dla Gminy Miasto Marki.
Grafika "Klimat w mieście".

Program Ochrony Środowiska dla Gminy Miasto Marki na lata 2022-2025 z perspektywą na lata 2026-2029

Podstawa prawna: 

Uchwała Nr LVI/591/2022 Rady Miasta Marki z dnia 31 sierpnia 2022 r.

Cel: 

Niniejszy Program, będący podstawowym narzędziem prowadzenia polityki ekologicznej miasta, ma na celu poprawę stanu środowiska oraz zrównoważone zarządzanie zasobami naturalnymi.  Podejmowane zadania mają zapewnić skuteczne mechanizmy chroniące środowisko przed degradacją.

„Program Ochrony Środowiska dla Gminy Miasto Marki na lata 2022-2025 z perspektywą na lata 2026-2029” zawiera m. in. ocenę stanu środowiska przeprowadzoną w oparciu o analizę wyznaczonych obszarów przyszłej interwencji, cele programu ochrony środowiska, zadania i źródła ich finansowania, system realizacji programu ochrony środowiska.

Realizacja w 2023 r.: 

Prowadzono szeroko zakrojone działania edukacyjne promujące i kształtujące postawy i zachowania proekologiczne, w tym m.in.:

Cel: 

Zmniejszenie emisji zanieczyszczeń do powietrza przez dofinansowanie wymiany nieefektywnych źródeł ciepła. Program skierowany jest do właścicieli bądź współwłaścicieli budynków mieszkalnych jednorodzinnych lub wydzielonych lokali mieszkalnych w budynku jednorodzinnym. 



Program priorytetowy "Czyste Powietrze".

Realizacja w 2023 r.: 

Gmina Miasto Marki, we współpracy z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie, prowadziła Gminny Punkt Konsultacyjno-Informacyjny Programu „Czyste Powietrze” działający w Urzędzie Miasta Marki.

Dane dotyczące wdrażania Programu "Czyste Powietrze" na terenie Miasta Marki (stan na 31 grudnia 2023 r.):

Program Ograniczenia Niskiej Emisji dla Gminy Miasto Marki

GMINNY PROGRAM WYMIANY PIECÓW NA PALIWO STAŁE 

Podstawa prawna:  

Uchwała nr IV/43/2019 Rady Miasta Marki z dnia 23 stycznia 2019 r. 

Uchwała Nr XXXII/410/2021 Rady Miasta Marki z dnia 31 marca 2021 roku (zmiana: Uchwała Nr XLIX/546/2022 Rady Miasta Marki z dnia 30 marca 2022 r.)

Cel: 

Niniejszy dokument wyznacza kierunki i działania miasta zmierzające do redukcji emisji gazów cieplarnianych, poprawy efektywności energetycznej oraz wykorzystania odnawialnych źródeł energii. Podejmowane działania dotyczą przede wszystkim zadań związanych z transportem, oświetleniem ulicznym, budownictwem publicznym, gospodarką przestrzenną oraz produkcją energii elektrycznej i ciepła.

Realizacja w 2023 r.: 

Wysokość dotacji celowej na wymianę "kopciucha" wynosiła 75% kosztów kwalifikowanych na realizację jednego zadania, jednak nie więcej niż 7.500,00 zł brutto. Wnioski o udzielenie dotacji celowej można było składać w terminie od 1 kwietnia do 15 lipca. 

W 2023 r. zrealizowano 9 przedsięwzięć ekologicznych. Mieszkańcy otrzymali łącznie 66.776,25 zł dotacji. 

Podsumowanie gminnego programu w latach 2018-2023:

Od 2018 r., kiedy to uruchomiono gminny program dofinansowań, wymieniono już 93 stare piece na paliwo stałe. Mieszkańcy otrzymali 695.354,86 zł dotacji!

Grafika ,,Nie Truj!''

W 2023 r. został złożony wniosek do Województwa Mazowieckiego na dofinansowanie zadania pn.: "Poprawa jakości powietrza w Markach poprzez czyszczenie ulic na mokro" w ramach programu "Mazowsze dla czystego powietrza 2023".  Projekt otrzymał 103.500,00 zł dofinansowania. Przedmiotem zadania było wykonanie usługi polegającej na pozimowym i letnim, mechanicznym zamiataniu ulic lewą i prawą stronę, z zalegającego po zimie piasku i zanieczyszczeń, a także kurzu, piasku i zanieczyszczeń w okresie letnim, która realizowana była zamiatarkami zapewniającymi skuteczne oczyszczenie powierzchni do oczyszczenia zleconych ulic asfaltowych i z kostki brukowej. 

Grafika ,,Mazowsze dla czystego powietrza''
Zdjęcie auta wyspecjalizowanego do czyszczenia ulic

Program usuwania wyrobów zawierających azbest z terenu Miasta Marki

Podstawa prawna:  

Uchwała Nr XXIV/179/2016 Rady Miasta Marki z dnia 24 lutego 2016 r.

Cel: 

Niniejszy Program ma na celu zaplanowanie bezpiecznego dla zdrowia mieszkańców i środowiska naturalnego usunięcia wyrobów zawierających azbest z obszaru Miasta w perspektywie czasowej do 2032 r. 

Realizacja w 2023 r.: 

W 2023 r. w ramach bezpłatnej akcji organizowanej przez Starostwo Powiatowe w Wołominie z terenu Gminy Miasto Marki odebrano i przekazano do unieszkodliwienia 27,76 Mg z 31 nieruchomości prywatnych. Od 2018 r. zebrano łącznie 139,81 Mg azbestu.

programy z obszaru gospodarki mieszkaniowej

Strategia Mieszkaniowa Miasta Marki na lata 2016-2025

Podstawa prawna: 

Uchwała nr XXXVIII/269/2016 Rady Miasta Marki z dnia 21 grudnia 2016 r.

Cel: 

Strategia ma na celu tworzenie warunków, które zapewnią mieszkańcom zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych. Podejmowane działania pozwalają utrzymać w należytym stanie technicznym zasób mieszkaniowy Miasta Marki, przede wszystkim poprzez realizację planu remontów i modernizacji.

Realizacja w 2023 r.

Prowadzono działania w  głównych obszarach:

Nakłady na remonty i modernizacje gminnych zasobów mieszkaniowych.
Wydatki na materiały uległy zwiększeniu w stosunku do 2022 r. o ok. 29% do kwoty 175 tys. zł, zakup usług remontowych – zwiększono o blisko 20 % (do kwoty 230,75 tys. zł) w stosunku do roku 2022 .,, wydatki inwestycyjne w kwocie 380 tys. zł – co stanowi wzrost o 8,5% w stosunku do 2022 r.

Realizacja założeń Lokalnego Programu Rewitalizacji. 

Program zamian lokali.

Program odpracowywania zaległości. 

Systematyczna (coroczna) aktualizacja stawek czynszowych.

Windykacja zaległości czynszowych i opłat niezależnych od właściciela zasobów.

Stworzenie programu budowy WC i łazienek w lokalach mieszkalnych.
W 2023r wszystkie wyremontowane i przekazywane nowym najemcom lokale wyposażone były w wc i brodzik a niektóre także w niewielki aneks kuchenny.

Wieloletni program gospodarowania mieszkaniowym zasobem Miasta Marki na lata 2022-2026 

Podstawa prawna: 

Uchwała nr LIV/572/2022 Rady Miasta Marki z dnia 29 czerwca 2022 r.

Cel: 

W okresie objętym kolejnym Programem podejmowane będą działania umożliwiające pozyskanie zewnętrznych środków finansowych na realizację przedsięwzięć remontowych, modernizacyjnych i inwestycyjnych w celu poprawy technicznej oraz wyposażenie w infrastrukturę zasobu mieszkaniowego. 

Realizacja w 2023 r.: 

Zakład Usług Komunalnych zawiera w imieniu Gminy umowy najmu lokali komunalnych, socjalnych i użytkowych, umowy dzierżawy gruntów oraz umowy użyczenia nieruchomości stanowiących mienie komunalne Gminy. Z tytułu przedmiotowych umów pobierany jest czynsz mieszkaniowy i dzierżawny od najemców oraz opłaty za dostawę mediów (woda, odprowadzanie ścieków/nieczystości płynnych oraz odbiór odpadów komunalnych) płatne łącznie z czynszem. 

Na gospodarowanie mieszkaniowym zasobem gminy wydatkowano 2.287.600,39 zł. Sporą część wydatków podjęły wydatki inwestycyjne, w tym:


programy z obszaru gospodarki komunalnej

Wieloletni Plan Rozwoju i Modernizacji Urządzeń Wodociągowych i Urządzeń Kanalizacyjnych na lata 2020-2024 

Podstawa prawna: 

Uchwała nr XXVI/324/2020 Rady Miasta Marki z dnia 30 września 2020 r., zaktualizowany uchwałą nr XXXIII/419/2021 Rady Miasta Marki z dnia z 28 kwietnia 2021 r.

Cel: 

W ramach sporządzonego dokumentu określono planowane inwestycje i poziom nakładów planowanych na ich realizację, uzasadnienie konieczności ich realizacji oraz określenie zakresów rzeczowych prac.

Realizacja w 2023 r.: 

Wodociąg Marecki Sp. z o.o. prowadził działania związane z rozbudową sieci wod-kan, będące bądź kontynuacją wcześniejszych zamierzeń inwestycyjnych przy współudziale środków unijnych (dotacji) i środków NFOŚiGW (pożyczka), bądź uczestnicząc w inwestycjach miejskich czy wreszcie odkupując sieci od deweloperów. 

Łącznie wydatki inwestycyjne wyniosły 5.006.800,00 zł.

Program opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Miasto Marki w 2023 r.

Podstawa prawna: 

Uchwała  LXIV/679/2023 Rady Miasta Marki z dnia 22 lutego 2023 r. w sprawie wprowadzenia Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Miasto Marki w 2023 r.

Cel: 

Gmina Miasto Marki w ramach realizacji programu zapewnia opiekę zwierzętom bezdomnym, w tym zwierzętom bezdomnym poszkodowanym w wypadkach drogowych. Zapewnia również miejsca w schronisku dla bezdomnych zwierząt oraz opiekę weterynaryjną. Zapewnia też miejsca dla bezdomnych zwierząt gospodarskich. Gmina prowadzi wszelkie działania zmierzające do ograniczenia niekontrolowanego rozrodu zwierząt, poprzez prowadzenie m.in. kastracji i sterylizacji. 

We współpracy z opiekunami społecznymi Gmina prowadzi dokarmianie wolno żyjących kotów, które naturalnie bytują na terenach miejskich. Dodatkowo zapewniamy opiekę weterynaryjną wolno żyjącym kotom.

Gmina prowadzi stronę www.zwierzaki.marki.pl, gdzie publikowane są wszelkie informacje dotyczące opieki nad zwierzętami. Na stronie publikowane są również informacje o zaginionych oraz wyłapanych zwierzętach w Markach. 

Realizacja w 2023 r.: 

Prowadzono sterylizację/ kastrację kotów wolno żyjących, dokarmianie kotów w okresie mroźnej i śnieżnej zimy, zapewniano miejsca w schronisku dla bezdomnych zwierząt oraz całodobową opiekę weterynaryjną dla zwierząt poszkodowanych w wypadkach komunikacyjnych.

Ponownie realizowano program bezpłatnej sterylizacji, kastracji i znakowania psów i kotów domowych

Grafika ze zwierzętami ,,Akcja sterylizacja 2023''
Grafika ,,Mazowsze dla Zwierząt''

„Zapobieganie bezdomności zwierząt w Gminie Miasto Marki”.

Wartość projektu wyniosła 63.900,00 zł, w tym 20.000,00 zł dofinansowania z województwa mazowieckiego.

Przedmiotem zadania było wykonanie usługi polegającej na sterylizacji, kastracji i znakowaniu (chipowaniu) psów oraz kotów domowych, posiadających właściciela. Prowadzone działania miały na celu zmniejszenie niekontrolowanego rozmnażania się zwierząt (psów i kotów) właścicielskich w celu zapobiegania bezdomności. Pozwoli to na ograniczenie liczby zwierząt bezdomnych oraz zmniejszenie populacji porzucanych zwierząt. Celem jest także popularyzacja humanitarnej metody ograniczenia nadpopulacji zwierząt domowych. Zwiększenie świadomości właścicieli zwierząt na temat ich odpowiedzialności za swoje zwierzęta i ich potomstwo.

programy z obszaru ŁADU PRZESTRZENNEGO i rewitalizacji

studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Marek

Podstawa prawna: 

Nr XXXI/226/2012 Rady Miasta Marki z dnia 24 października 2012 r. (z późń. zm.).

Cel: 

Niniejszy dokument określa politykę przestrzenną miasta, w tym lokalne zasady zagospodarowania przestrzennego. Ustalenia studium są wiążące przy sporządzaniu miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.

Realizacja w 2023 r.

Przekazano projekt dokumentu do opiniowania i uzgodnień.

Gminny Program Rewitalizacji Gminy Miasto Marki na lata 2018-2026

Podstawa prawna: 

Uchwała nr XXXIII/418/2021 Rady Miasta Marki z dnia 28 kwietnia 2021 r.

Cel: 

Niniejszy dokument strategiczny określa przede wszystkim cele i kierunki działań rewitalizacyjnych miasta w horyzoncie czasowym 2016-2023.

Realizacja w 2023 r.

W 2023 r.  w ramach zadań podstawowych Gminnego Programu Rewitalizacji zrealizowano następujące zadania:

(więcej: Inwestycje)

Lista przedsięwzięć rewitalizacyjnych

programy z obszaru oświaty

Program stypendialny Miasta Marki

Podstawa prawna: 

Uchwała nr LXXIII/748/2023  Rady Miasta Marki z dnia 27 września 2023 r.

Cel: 

Stypendium miasta Marki można otrzymać za bardzo dobre wyniki w nauce osiągnięcia artystyczne i sportowe. W ramach realizowanego Programu Stypendialnego tworzony jest corocznie fundusz o charakterze motywacyjnym. O stypendia mogą ubiegać się uczniowie szkół ponadpodstawowych i studenci wyższych uczelni posiadający Marecką Kartę Mieszkańca.

Realizacja w 2023 r.: 

Przyznano:

Zdjęcie młodzieży która otrzymała stypendia.
Zdjęcie młodzieży która otrzymała stypendia.
Zdjęcie młodzieży która otrzymała stypendia.
Program stypendialny Miasta Marki.