REALIZOWANE POLITYKI, PROGRAMY I STRATEGIE
Ta część dokumentu podsumowuje najważniejsze zadania wykonane w 2023 r. przez Miasto Marki związane z realizacją polityk lokalnych, programów i strategii.
Warto zwrócić uwagę na Strategię Rozwoju Miasta Marki, która wyznacza główne kierunki rozwoju miasta do 2030 r. Dokument został przyjęty pod koniec 2022 r. Dodatkowo należy podkreślić szczególną rolę, jaką w sferze programów i strategii odgrywają realizacje w obszarze pomocy społecznej (8 programów).
W 2023 r. Burmistrz był zaangażowany w wiele działań dotyczących realizacji i wdrożenia działań zaplanowanych w programach i strategiach. Te dokumenty są dedykowane konkretnym zadaniom własnym.
28
dokumentów i programów strategicznych było realizowanych w 2023r.
w tym:
5
z obszaru
ochrony środowiska
8
z obszaru
pomocy społecznej
4
o charakterze
ogólnym
1
z obszaru
ładu przestrzennego
2
z obszaru
gospodarki komunalnej
5
z obszaru
ochrony zdrowia
1
z obszaru
oświaty
1
z obszaru
rewitalizacji
1
z obszaru
gospodarki mieszkaniowej
Krótki opis realizacji
programy o charakterze ogólnym
Strategia rozwoju miasta Marki na lata 2022-2030 to długookresowy, perspektywiczny plan działania, określający strategiczne cele rozwoju oraz wskazujący takie kierunki (przedsięwzięcia i zadania realizacyjne), które są niezbędne dla osiągnięcia trwałego, pozytywnego wizerunku oraz optymalnej struktury społeczno-gospodarczej i przestrzennej miasta.
Dokument został opracowany na podstawie przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2021 r. poz. 1372) oraz ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2021 r. poz. 1057). Warto podkreślić, że dokument jest w pełni zgodny ze znowelizowanymi przepisami przywołanych ustaw (13 listopada 2020 r. weszła w życie ustawa o zmianie ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw).
Przedmiotowy dokument składa się z:
części diagnostycznej, opierającej się na analizie danych zastanych oraz mocnych i słabych stronach całej jednostki samorządowej (w części zasadniczej sformułowano, zgodnie z zaleceniami, jedynie wnioski, a pozostałe analizy umieszczono w załączniku) oraz
planistycznej, która identyfikuje kluczowe cele, kierunki i plany na poziomie strategicznym i operacyjnym. Nadrzędnym celem opracowania i wdrażania Strategii rozwoju miasta Marki na lata 2022-2030 jest poprawa jakości życia mieszkańców.
Strategię przyjęto do realizacji uchwałą nr LXI/634/2022 Rady Miasta z dnia 14 grudnia 2022 r.
Realizacja w 2023 r.:
W 2023 r. prowadzono szereg działań na poziomie operacyjnym, które były potwierdzeniem realizacji kluczowych celów i kierunków zgodnie z opracowaną strategią.
W ramach każdego z celów strategicznych podjęto szereg działań zmierzających do wdrożenia wizji rozwoju miasta.
Cel strategiczny: Ograniczanie negatywnych skutków urbanizacji oraz odpowiadanie na związane z nią wyzwania
remonty zabytkowych kamienic,
remonty dróg,
zakończenie budowy ścieżek rowerowych,
rozpoczęcie wymiany nieekologicznych źródeł ciepła w budynkach komunalnych,
rozbudowa sieci wodno-kanalizacyjnej, eksploatacja sieci kanalizacji deszczowej.
Kierunek Działania 1. Modernizacja i budowa infrastruktury publicznej (budowa dróg w tym budowa ścieżek rowerowych):
Zakończono realizację inwestycji drogowych takich jak: ul. Zakopiańska, Skorupki, Rzędziana, Rocha-Kowalskiego, Małachowskiego, Krzywej, Kaszubskiej, Rydza-Śmigłego, Sokolej i Wesołej, wybudowano chodnik wzdłuż ulicy Wspólnej od ul. Zabawnej do Brzozowej, zakończono budowę drogi rowerowej wzdłuż Al. Marszałka J. Piłsudskiego od ul. Legionowej do granic miasta Marki. Pozyskano dofinansowanie na budowę ul. Wilczej oraz Ząbkowskiej. Wykorzystano dotacje samorządu województwa na modernizację oświetlenia publicznego. Doświetlenie przejść dla pieszych przy ul. Stawowej, Wspólnej Okólnej i Legionowej.
Kierunek Działania 2. Ograniczanie skutków kryzysu klimatycznego:
Budowa przepustu drogowego przy ul. Wołodyjowskiego i Wiśniowieckiego, modernizacja rowu wzdłuż ul. Długiej, budowa kanalizacji deszczowej wzdłuż Al. Piłsudskiego na odcinku od ul. Legionowej do granic miasta Marki.
Cel strategiczny: Budowanie miejskości Marek
działania mające na celu stymulowanie wzrostu gospodarczego
Kierunek Działania 5. Marka miasta – efektywny i sprawnie komunikujący samorząd:
Uruchomienie aplikacji mMieszkaniec, otrzymano dofinansowanie na projekt „Cyberbezpieczny samorząd”, poprawa dostępności urzędu miasta dla osób ze szczególnymi potrzebami – dofinansowanie ze środków PFRON w programie „Dostępna przestrzeń publiczna”. Zrealizowano także zakup sprzętu w ramach projektu „Cyfrowa gmina”.
Cel strategiczny: Budujemy tożsamość marecką w oparciu o wysoką jakość usług
realizacja zadań w ramach budżetu obywatelskiego,
działalność Rady Seniorów,
działalność Młodzieżowej Rady Miasta
Kierunek Działania 6. Silne społeczeństwo obywatelskie:
W 2023 r. realizowane były projekty zgłoszone przez mieszkańców w Budżecie Obywatelskim, m.in. budowa tężni czy też budowa chodnika przy ul. Wspólnej. Dzięki dofinansowaniu ze środków Samorządu Województwa Mazowieckiego podejmowane były działania Mareckiej Rady Seniorów, Programu Aktywny Senior oraz Młodzieżowej Rady Miasta Marki.
Kierunek Działania 7. Kompleksowa rewitalizacja:
W 2023 r. zakończono remont zabytkowych kamienic na osiedlu braci Briggsów. Kamienica przy Al. Marszałka Piłsudskiego otrzymała wyróżnienie jako „Renowacja roku”. Uzyskano dofinansowanie na modernizację Parku Miejskiego Briggsów oraz wymianę okien w Pałacyku Briggsów. Ze środków Województwa Mazowieckiego dokonano renowacji schodów w Mareckim Ośrodku Kultury im T. Lużyńskiego.
Kierunek Działania 8. Polityka senioralna:
W 2023 r. realizowany był szereg działań na rzecz środowiska senioralnego w Markach przy współpracy z Radą Seniorów.
Kierunek Działania 9. Prowadzenie zintegrowanej polityki kierowanej do młodzieży i osób w średnim wieku:
Zmodernizowano Skatepark przy Zespole Szkół nr 2 przy ul. Wczasowej. Zmodernizowano plac Zabaw przy ul. Stawowej oraz plac zabaw w parku Miejskim Briggsów. Rozpoczęto prace dotyczące powstania poradni Psychologiczno-pedagogicznej w Markach.
Strategia rozwoju metropolii warszawskiej do 2040 roku
W listopadzie odbyło się I Spotkanie Zespołu ds. SRMW opracowującego „Strategie rozwoju metropolii warszawskiej do 2040 roku”.
Obecnie trwają prace nad przygotowaniem głównego dokumentu. Nowa Strategia będzie spełniała kryteria strategii rozwoju ponadlokalnego, a jednocześnie będzie stanowiła odpowiedź samorządów lokalnych na zmieniające się uwarunkowania zewnętrzne. Dokument określi obszary współpracy jednostek samorządu terytorialnego, w tym Miasta Marki, dzięki którym będą mogły one działać sprawniej i bardziej efektywnie. Będzie to rodzaj „umowy” akceptowanych przez wszystkie strony kierunków rozwoju metropolii warszawskiej.
PROGRAM WSPÓŁPRACY na 2023 r. Gminy Miasta Marki Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI ORAZ PODMIOTAMI WYMIENIONYMI W ART. 3 UST. 3 USTAWY O DZIAŁALNOŚCI POŻYTKU PUBLICZNEGO I O WOLONTARIACIE
Podstawa prawna:
Uchwała Nr LX/625/2022 Rady Miasta Marki z dnia 30 listopada 2022 r.
Cel:
Nadrzędnym celem „Programu współpracy na 2023 r. Gminy Miasto Marki z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie” jest poprawa jakości życia mieszkańców Miasta poprzez wspieranie działań organizacji pozarządowych i umacnianie ich potencjału. W tym:
poprawa jakości życia mieszkańców Miasta poprzez finansowanie i współfinansowanie realizacji priorytetowych zadań publicznych, określonych w Programie współpracy,
realizacja przez organizacje pozarządowe zadań publicznych w zakresie rozwoju lokalnego, branie przez nie współodpowiedzialności za rozwój Miasta oraz promowanie Miasta i logotypu „Marki włącz się”,
wzmacnianie mechanizmów współpracy samorządu i organizacji pozarządowych oraz tworzenie warunków do wzajemnego nawiązywania kontaktów między organizacjami pozarządowymi poprzez finansowanie i współfinansowanie oraz organizację spotkań organizacji pozarządowych i instytucji publicznych,
wzrost świadomości społecznej na temat roli i działalności organizacji pozarządowych poprzez umieszczanie informacji o ich działaniach na stronie internetowej Miasta oraz w mediach społecznościowych Miasta.
Realizacja w 2023 r.:
Marecka Rada Działalności Pożytku Publicznego II kadencji realizowała swoje zadania. Poniżej przedstawiono wartość wykonania działań w poszczególnych tematach w ramach realizacji Programu.
W trybie 19a Ustawy o Działalności Pożytku Publicznego i o Wolontariacie rozpatrzono 12 wniosków (z zakresu siedmiu zadań priorytetowych określonych w Programie współpracy na 2023 r.) dotyczących:
pomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywania szans tych rodzin i osób,
wspierania i upowszechniania kultury fizycznej,
działalności na rzecz dzieci i młodzieży, w tym wypoczynku dzieci i młodzieży,
kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego,
przeciwdziałania uzależnieniom i patologiom społecznym,
działalności na rzecz osób w wieku emerytalnym,
działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnych,
nauki, szkolnictwa wyższego, edukacji, oświaty i wychowania.
Kwota udzielonych dotacji w 2023 r. wyniosła 1.061.736,58 zł, w tym:
w trybie konkursowym 985.586,58 zł,
w trybie pozakonkursowym 76.150,00 zł.
Szczegółowe informacje dotyczące realizacji Programu zawarto na podstronie raportu Realizacja zadań w ramach pożytku publicznego.
Realizowano także dwa programy (Karty) skierowane do wszystkich mieszkańców miasta:
programy z obszaru pomocy społecznej
STRATEGIA ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW SPOŁECZNYCH DLA GMINY MIASTo Marki na lata 2022-2027
Podstawa prawna:
Uchwała nr XLVIII/536/2022 w sprawie przyjęcia Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych dla Gminy Miasto Marki na lata 2022 -2027.
Cel:
Przedmiotowa strategia wyznacza cele strategiczne i działania, których osiągnięcie w znaczący sposób może przyczynić się do rozwiązywania wielu problemów społecznych i zminimalizować ich skutki. Strategia stanowi zatem podstawę do realizacji działań, które mają przyczynić się do poprawy warunków życia mieszkańców Marek, w szczególności tych, którzy są zagrożeni marginalizacją i wykluczeniem społecznym, ma doprowadzić do integracji społecznej. Strategia stanowi materiał wyjściowy do opracowania szczegółowych programów i projektów z zakresu polityki społecznej.
Realizacja w 2023 r.:
Zadania realizowane w ramach poszczególnych dokumentów strategicznych scharakteryzowano poniżej.
Program Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie i Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie dla Miasta Marki na lata 2021-2023
Podstawa prawna:
Uchwała Nr XXIX/363/2020 Rady Miasta Marki z dnia 30 grudnia 2020 r.
Cel:
Zadaniem Programu jest wprowadzenie w życie działań mających na celu udzielanie pomocy ofiarom przemocy rodzinnej, a także podejmowanie odpowiednich działań wobec sprawców przemocy oraz zwrócenie uwagi społeczności lokalnej na zjawisko przemocy w rodzinach zamieszkałych na terenie Marek. Program wyznacza również główne kierunki działania Zespołu Interdyscyplinarnego ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie w celu skutecznego reagowania na to zjawisko.
Realizacja w 2023 r.:
W 2023 r. były kontynuowane działania z zakresu przeciwdziałania przemocy w rodzinie i ochrony ofiar przemocy w rodzinie zaplanowane w latach poprzednich m.in. podejmowanie działań interwencyjnych poprzez realizację procedury „Niebieskie Karty”. Działania skierowane zarówno dla osób doznających przemocy domowej, jak i osób stosujących przemoc domową.
Jednakże w połowie 2023 r. została wprowadzona nowelizacja ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, która znacznie zmieniała realizację zaplanowanych działań z zakresu przeciwdziałania przemocy w rodzinie. Zmienione zostało nazewnictwo „ustawa o przeciwdziałaniu przemocy domowej”, poszerzono rodzaje przemocy oraz definicje osoby doznającej przemocy. Ustawa wprowadza nowe zadania dla Zespołu Interdyscyplinarnego oraz grup roboczych, które zmieniły nazwę na grupy diagnostyczno-pomocowe.
Rada Miasta Marki podjęła Uchwałę Nr LXXI/2023 w dniu 7 lipca 2023 r. dotycząca trybu i sposobu powoływania i odwoływania członków Zespołu Interdyscyplinarnego do spraw Przeciwdziałania Przemocy Domowej w Markach. Zarządzeniem Nr 0050.149.2023 z 11 września 2023 r. został powołany nowy Zespół Interdyscyplinarny ds. Przeciwdziałania Przemocy Domowej w Markach w skład, którego wchodzą przedstawiciele Ośrodka Pomocy Społecznej w Markach, Komisariatu Policji w Markach przedstawiciele szkół podstawowych i szkoły średniej z terenu miasta Marki, Sądu Rejonowego w Wołominie oraz organizacji pozarządowej.
W 2023 r. zrealizowane zostały następujące zadania:
OBSZAR I - Profilaktyka i edukacja społeczna:
edukacja rodziców oraz dzieci i młodzieży - 10 spotkań,
edukacja społeczności lokalnej miasta Marki - ok. 300 odbiorców.
OBSZAR II - Wsparcie osób doświadczających przemocy w rodzinie:
zapewnienie osobom dotkniętym przemocą miejsc w ośrodkach wsparcia - 4,
pomoc finansowa dla osób i rodzin poszkodowanych w wyniku przemocy domowej przeznaczona na wynajem mieszkania, opłaty związane z mediami - 4,
prowadzenie specjalistycznego poradnictwa psychologicznego, prawnego, socjalnego i rodzinnego dla osób doznających przemocy w rodzinie - 860 udzielonych porad,
pomoc socjalna dla osób doświadczających przemocy w rodzinie - liczba osób objętych pomocą 70,
wsparcie osób doświadczających przemocy w rodzinie w uzyskaniu pomocy ambulatoryjnej, w tym pomocy medycznej i obdukcji lekarskich,
tworzenie indywidualnych planów bezpieczeństwa i usamodzielnienia dla osób i rodzin uwikłanych w przemoc domową z uwzględnieniem potrzeb życiowych wszystkich członków rodziny, monitoring sytuacji osób i rodzin dotkniętych przemocą domową - 41 osób,
zapewnienie opieki w rodzinnej i instytucjonalnej pieczy zastępczej dzieciom krzywdzonym - 3 osoby,
kierowanie zawiadomień do sądu i prokuratury w sprawach dot. stosowania przemocy w rodzinie - 45 pism, wniosków,
organizowanie wsparcia w formie porad indywidualnych i grup wsparcia dla osób dorosłych - świadków przemocy domowej - 25 porad,
organizowanie wsparcia w formie porad indywidualnych grup socjoterapeutycznych dla dzieci i młodzieży - świadków przemocy domowej - 1.485 spotkań grupowych.
OBSZAR III - Oddziaływanie na osoby stosujące przemoc w rodzinie:
stosowanie szczegółowych zaleceń w zakresie zapobiegania kontaktowania się sprawców przemocy w rodzinie z osobami pokrzywdzonymi, w toku prowadzenia procedury „Niebieska Karta”,
izolowanie osób stosujących przemoc od pokrzywdzonych na podstawie odrębnych przepisów oraz współpraca w tym zakresie z Policją, Sądem,
prowadzenie działań korekcyjno - edukacyjnych ukierunkowanych na zmianę zachowań i postaw osób stosujących przemoc i/lub nieradzących sobie z agresją,
kierowanie osób z problemem uzależnienia do specjalistycznych ośrodków zajmujących się terapią w tym zakresie.
OBSZAR IV - Podnoszenie kompetencji służb i przedstawicieli podmiotów realizujących działania z zakresu przeciwdziałania przemocy w rodzinie:
wypracowanie jednolitych standardów i zasad współpracy w zakresie podejmowania interwencji w przypadku przemocy oraz wymiany informacji lokalnych służb i instytucji na rzecz spójnych i skutecznych działań,
udział w specjalistycznych konferencjach, szkoleniach, warsztatach i superwizjach przedstawicieli grup zawodowych udzielających bezpośredniego wsparcia z zakresu przemocy w rodzinie,
współpraca pomiędzy pracownikami służb, instytucji i organizacji społecznych w zakresie,
przeciwdziałania zjawisku przemocy, wymiana doświadczeń i informacji.
Niebieskie Karty
W 2023 r. prowadzonych było 75 procedur „Niebieskie Karty”.
Prowadzenie pracy socjalnej z rodzinami w kryzysie, niewydolnościach w sprawach opiekuńczo-wychowawczych, w związku z uzasadnionym podejrzeniem występowania przemocy w rodzinie.
Podejmowanie działań interdyscyplinarnych w zakresie poprawy sytuacji dziecka i rodziny:
zebrania zespołu interdyscyplinarnego - 12,
spotkania grup roboczych/diagnostyczno-pomocowych.
Program Wspierania Rodziny dla Miasta Marki na lata 2023-2025
Podstawa prawna:
Uchwała Nr LXIII/663/2023 Rady Miasta Marki z dnia 25 stycznia 2023 r. w sprawie przyjęcia Programu Wspierania Rodziny dla Miasta Marki na lata 2023-2025.
Cel:
Program wyznacza działania mające na celu wspieranie rodzin przeżywających trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych w procesie przywracania zdolności tych rodzin do prawidłowego funkcjonowania w szczególności poprzez pracę z rodziną oraz zapewnienie pomocy w opiece i wychowaniu dzieci.
Realizacja w 2023 r.:
W 2023 r. Program Wspierania Rodziny był realizowany bezpośrednio przez pracowników Ośrodka Pomocy Społecznej przy współpracy z instytucjami działającymi na rzecz rodzin i małoletnich dzieci tj. placówki oświatowe, ośrodki pomocy społecznej, organizacje pozarządowe, stowarzyszenia, powiatowe centra pomocy rodzinie, sądy, prokuratura, policja, gminna komisja rozwiązywania problemów alkoholowych.
Rodziny przeżywające trudności opiekuńczo-wychowawcze były objęte m.in. wsparciem asystenta rodziny, pracownika socjalnego, a także wsparciem psychologiczno-pedagogicznym. Dodatkowo rodziny otrzymywały wsparcie finansowe w postaci np. zapewnienia jednego ciepłego posiłku w szkołach i przedszkolach, a także dofinansowanie do zakupu produktów żywnościowych, czy pobytu w szkołach w okresie ferii letnich oraz zimowych.
Realizowane były następujące zadania:
Głównym celem działań w ramach asystentury było zwiększenie kompetencji opiekuńczo-wychowawczych poprzez wspieranie rodziców w prawidłowym wypełnianiu przez nich ról rodzicielskich, nabycie bądź poprawa umiejętności w prowadzeniu gospodarstwa domowego, radzenia z sytuacjami dnia codziennego rodziców, poprawa funkcjonowania rodziny przeżywającej trudności, będącej w kryzysie życiowym, osiągnięcie przez rodzinę podstawowego poziomu stabilności życiowej i odpowiedzialności za własne życie oraz bezpieczeństwo dzieci, które w tej rodzinie wychowują się. Przeciętny czas pracy asystenta z rodziną wynosił 15 miesięcy.
Rodziny realizowały zadania zawarte w planie pracy, stworzone we współpracy z nimi, np. rozpoczęcie pracy, prowadzenie systematycznego leczenie specjalistyczne swojego i dzieci w celu np. ustalenia stopnia niepełnosprawności, leczenie uzależnienia.
Ponadto dzieci i młodzież korzystały ze wsparcia 2 placówek wsparcia dziennego działających na terenie miasta Marki. Dzieci korzystały z zajęć specjalistycznych, odrabiały lekcje, uczęszczały na wycieczki, mogły zjeść posiłek.
Pracownik socjalny rozeznawał sytuację życiową rodziców biologicznych dzieci umieszczonych w pieczy zastępczej, informował i proponował skorzystanie z dostępnego wsparcia specjalistycznego dla rodzin przeżywających trudności. Ponadto współpracował z powiatowymi centrami pomocy rodzinie, sądami rodzinnymi.
W związku z konfliktem zbrojnym na terytorium Ukrainy w 2023 r. nadal na terenie miasta Marki przebywali opiekunowie tymczasowi wraz z małoletnimi dziećmi, ustanowieni postanowieniami sądu. Pracownik ośrodka nadal sprawował nadzór nad realizacją praw i obowiązków opiekunów tymczasowych. Spotykał się z rodzinami w ich miejscu zamieszkania, udzielał stosownego wsparcia, zgodnie z potrzebami zgłaszanymi przez opiekunów tymczasowych m.in. w zakresie pomocy prawnej, socjalnej, zdrowotnej.
Ponadto pracownicy socjalni kontynuowali współpracę z Centrum Integracji Społecznej w Markach celem aktywizacji zawodowej dla osób mających trudności w powrocie na rynek pracy.
Pracownik socjalny kontynuował współpracę z rodziną korzystającą ze schronienia w mieszkaniu chronionym. W trakcie prowadzonej pracy rodzina realizowała plan pracy, korzystała ze wsparcia specjalistycznego, w listopadzie 2023 r. rodzina podpisała umowę w sprawie najmu mieszkania z zasobów miasta Marki.
W celu umacniania, wspierania oraz zwiększania szans rozwojowych i życiowych dzieci i młodzieży z rodzin wielodzietnych wydawane były karty „MKDR” dla członków rodzin wielodzietnych, które uprawniały do różnego rodzaju zniżek i upustów. Natomiast rodziny, w których dziecko wymagało objęcia opieką żłobka/klubu dziecięcego, czy opiekuna dziennego mogło skorzystać ze wsparcia finansowego w formie Mareckiego Bonu żłobkowego, które miało za zadanie zrekompensować wysokie koszty prywatnych placówek.
Program Posiłek w szkole i w domu na lata 2019 - 2023
Podstawa prawna:
Uchwała Nr III/22/2018 Rady Miasta Marki z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie przyjęcia wieloletniego programu "Posiłek w szkole i w domu" na lata 2019- 2023, oraz Uchwała Nr LXIII/659/2023 Rady Miasta Marki z dnia 25 stycznia 2023 r. w sprawie zmiany uchwały Nr III/23/2018 Rady Miasta Marki z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie podwyższenia kwoty kryterium dochodowego i ustalenia zasad zwrotu wydatków poniesionych na świadczenia w ramach realizacji programu „Posiłek w szkole i w domu” na lata 2019-2023.
Cel:
Program stanowi realizację wieloletniego rządowego programu "Posiłek w szkole i w domu" na lata 2019-2023 - moduł I i II. Jego celem jest ograniczenie zjawiska niedożywienia dzieci i młodzieży z rodzin o niskich dochodach lub znajdujących się w trudnej sytuacji.
Realizacja w 2023 r.:
W 2023 r. Ośrodek Pomocy Społecznej w Markach przyjął:
730 wniosków o świadczenie pieniężne na zakup posiłku lub żywności,
68 wniosków o zapewnienie posiłków w szkołach i przedszkolach,
58 wniosków na produkty żywnościowe,
3 wnioski o ciepły posiłek.
Ogólnie z programu „Posiłek w szkole i w domu” skorzystało 431 osób:
53 dzieci do czasu podjęcia nauki w szkole,
81 dzieci w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych,
299 osoby otrzymujące wsparcie na podstawie art. 7 ustawy o pomocy społecznej.
Najczęstszą formą pomocy z programu stanowił zasiłek celowy w formie pieniężnej. Z tej formy pomocy skorzystało 230 rodzin, co stanowiło 409 osób w rodzinach, którym udzielono łącznie 687 świadczeń.
Zasiłek celowy został więc przyznany na 45 dzieci w wieku do czasu podjęcia nauki, 66 dzieci w wieku szkolnym i 288 osoby dorosłe. Z produktów żywnościowych skorzystały łącznie 54 rodziny, co stanowiło 93 osoby w rodzinie. Ze świadczenia w formie posiłków - 58 osób: 12 dzieci w przedszkolach, 41 dzieci w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych oraz 5 osób dorosłych.
Łącznie na realizację programu wydatkowano 350.091,00 zł:
279.265,00 zł pochodziło z dotacji celowej,
70.826,00 zł zostało pokrytych ze środków własnych gminy.
Program „Korpus Wsparcia Seniorów” – edycja 2023
Podstawa prawna:
Źródłem finansowania Programu jest Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej.
CAŁKOWITA WARTOŚĆ ZADANIA - 16.452,57 zł
Cel:
Program miał na celu zapewnienie usługi wsparcia na rzecz seniorów w wieku 65 lat i więcej przez świadczenie usług wynikających z rozeznanych potrzeb na terenie danej gminy. Grupę docelową stanowili mieszkańcy Marek, osoby w wieku 65 lat i więcej, doświadczające problemów z samodzielnym funkcjonowaniem ze względu na stan zdrowia, prowadzące samodzielne gospodarstwa domowe lub mieszkające z osobami bliskimi, które nie są w stanie zapewnić im wystarczającego wsparcia.
Realizacja w 2023 r.:
W 2023 r. z programu skorzystało 22 osoby. Do realizacji zadań zaangażowano 2 wolontariuszy.
Program "Asystent osobisty osoby niepełnosprawnej" - edycja 2023
Podstawa prawna:
Źródłem finansowania Programu jest państwowy fundusz celowy Fundusz Solidarnościowy.
CAŁKOWITA WARTOŚĆ ZADANIA - 510.180,17 zł
Cel:
Głównym celem Programu jest wprowadzenie usługi asystenta jako formy ogólnodostępnego wsparcia w wykonywaniu codziennych czynności oraz funkcjonowaniu w życiu społecznym.
Realizacja w 2023 r.:
Usługami asystenta w Programie objęto 42 osoby niepełnosprawne, w tym 3 dzieci, 32 osoby ze znacznym stopniem niepełnosprawności oraz 7 osób z orzeczeniem o stopniu umiarkowanym.
W 2023 r. zrealizowano łącznie 11.804 godzin usług asystencji osobistej, w tym 5.231 godzin na rzecz osób ze znacznym stopniem niepełnosprawności i niepełnosprawnością sprzężoną, 4.265 osób ze znacznym stopniem, 1.562 ze stopniem umiarkowanym oraz 746 godzin na rzecz osoby w wieku do 16. roku życia.
Program "Opieka wytchnieniowa" - edycja 2023
Podstawa prawna:
Źródłem finansowania Programu jest państwowy fundusz celowy Fundusz Solidarnościowy.
CAŁKOWITA WARTOŚĆ ZADANIA - 151.732,32 zł
Cel:
Głównym celem Programu jest wsparcie członków rodzin lub opiekunów sprawujących bezpośrednią opiekę nad dziećmi z orzeczeniem o niepełnosprawności oraz osobami ze znacznym stopniem niepełnosprawności oraz orzeczeniami równoważnymi.
Realizacja w 2023 r.:
Program był realizowany w formie pobytu dziennego, w miejscu zamieszkania osoby niepełnosprawnej. W 2023 r. usługami opieki wytchnieniowej objęto 18 osób z niepełnosprawnościami.
Program „Opieka 75+” – edycja 2023
Podstawa prawna:
Źródłem finansowania Programu jest państwowy fundusz celowy Fundusz Solidarnościowy.
CAŁKOWITA WARTOŚĆ ZADANIA - 61.337,00 zł
Cel:
Cel zdefiniowany w programie to poprawa dostępności do usług opiekuńczych dla osób w wieku 75 lat i więcej, które były osobami samotnymi (zgodnie z art. 6 pkt 9 ustawy o pomocy społecznej), lub samotnie gospodarującymi (zgodnie z art. 6 pkt 10 ustawy o pomocy społecznej) a także pozostającymi w rodzinie.
Realizacja w 2023 r.:
W 2023 r. rzeczywista liczba osób, którym przyznano usługi opiekuńcze dofinansowane w ramach programu „Opieka 75+” to 17 osób, 3.058,5 zrealizowanych godzin, 1 podmiot sektora prywatnego realizował usługę świadczenia usług opiekuńczych.
programy z obszaru ochrony zdrowia
Programy profilaktyki zdrowotnej
W Markach od wielu lat realizowane są programy polityki zdrowotnej (PPZ). W 2023 r. to szczepienia profilaktyczne przeciwko grypie dla osób powyżej 65 roku życia, Marecka Szkoła Rodzenia (MSR) oraz zajęcia z pomocy przedmedycznej dla dzieci od 3 do 10 roku życia. Na PPZ przeznaczono w 2023 r. ponad 164.000,00 zł, z czego ponad 18.500,00 zł z NFZ w ramach dofinansowania. W 2023 r. PPZ objętych zostało ponad 8,0 tys. mieszkańców Marek.
Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii i Uzależnieniom Behawioralnym dla Miasta Marki na lata 2022-2025
Podstawa prawna:
Uchwała nr XLV/522/2022 Rady Miasta Marki z dnia 26 stycznia 2022 r.
Cel:
Gminny Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii i Uzależnieniom Behawioralnym dla Miasta Marki na lata 2022-2025 wskazuje zadania, które będą realizowane przez samorząd gminny w formach dostosowanych do aktualnych potrzeb lokalnych z wykorzystaniem istniejących zasobów służących rozwiązywaniu problemów alkoholowych i narkomanii oraz przemocy w rodzinie.
Głównym celem programu jest zapobieganie powstawaniu problemów związanych ze spożyciem alkoholu i innych środków zmieniających świadomość oraz przeciwdziałanie uzależnieniom behawioralnym i minimalizowanie rozmiarów i natężenia problemów już istniejących jak i rozwijanie zasobów niezbędnych do podejmowania działań profilaktycznych, terapeutycznych i rehabilitacyjnych.
Realizacja w 2023 r.:
Na realizację zadań związanych z przeciwdziałaniem alkoholizmowi wydatkowano kwotę 493.883,08 zł.
Na realizację zadań związanych ze zwalczaniem narkomanii wydatkowano środki w wysokości 11.131,70 zł.
Dotacje udzielone na podstawie konkursu ofert:
Fundacja Otwarte Serce, zadanie „Prowadzenie placówki wsparcia dziennego w formie specjalistycznej”– 200.000,00 zł,
Stowarzyszenie Razem w przyszłość, zadanie „Prowadzenie świetlicy środowiskowej CHATA” - 130.000 zł.
W ramach udzielonej dotacji na wsparcie funkcjonowania placówek wsparcia dziennego fachową opieką objęto 70 wychowanków,Stowarzyszenie Q Rozwojowi, zadanie „Prowadzenie Punktu Informacyjno-Konsultacyjnego dla mieszkańców miasta Marki” – 109.178,44 zł. W ramach udzielonej dotacji zrealizowano 731 porad dla 204 osób według poszczególnych specjalizacji: konsultacje psychologa, konsultacje psychologa ds. przemocy, dyżury specjalisty psychoterapii uzależnień, doradcy zawodowego, prawnika, trenera kompetencji i umiejętności wychowawczych i rodzicielskich, mediatora,
Stowarzyszenie Razem w przyszłość, zadanie „Kuchenne Innowacje w świetlicy środowiskowej CHATA" - 10.000,00 zł. Dokonano zakupu wyposażenia kuchni w świetlicy środowiskowej CHATA. W ramach udzielonej dotacji placówka wsparcia podczas wakacji zrealizowała zajęcia kulinarne w świetlicy środowiskowej CHATA dla 30 dzieci.
Realizacja rekomendowanych programów profilaktycznych:
Program „Przyjaciele Zippiego” - realizowano w przedszkolach i w pierwszych klasach szkoły podstawowej, uczestniczyło 375 dzieci,
Program „Debata” - realizowano w klasach V-VII szkól podstawowych prowadzonych przez gminę, uczestniczyło 665 uczniów,
Program „Rymcerze” zrealizowano w Zespole Szkól Nr 1 dla 150 uczniów.
Program wypoczynku letniego i zimowego:
„Lato w Markach 2023” - zajęcia profilaktyczne w oparciu o rekomendowane programy profilaktyczne realizowane były przez 5 tygodni w czterech szkołach przez 99 nauczycieli dla 1.150 uczniów,
„Zima w Markach 2023” - projekt profilaktyczny z rekomendowanymi programami profilaktycznymi realizowany był przez 2 tygodnie w czterech szkołach przez 42 nauczycieli dla 637 uczniów.
Realizacja warsztatów szkoleniowych dla rodziców i ekspertów oraz konferencji tematycznych:
program rozwijający kompetencje wychowawcze rodziców pt. „Warsztaty Pozytywna Dyscyplina” dla rodziców uczniów klas 4-6 szkoły podstawowej w Zespole Szkól Nr 2 w Markach. Cykl warsztatów odbywał się w liczbie 21 godzin lekcyjnych dla grupy 8-20 osób, ogółem w warsztatach uczestniczyło ok. 18 osób,
Szkolenie specjalistów działających w obszarze realizacji gminnego programu, osoby (GKRPA),
Szkolenie z zakresu przeciwdziałania przemocy - 40 uczestników,
Konferencja z zakresu przeciwdziałania uzależnieniom pt. „Ku Trzeźwości Narodu” skierowana do przedstawicieli miejskich i powiatowych służb pracujących w ww. obszarze - udział wzięło 80 osób,
Terenowe szkolenie dla sprzedawców napojów alkoholowych – 60 uczestników,
Konferencja w SP nr 1 „Powiedz o tym komuś - Jesteś wART” dla 150 uczniów klas VIII,
Kurs certyfikujący „Tutoring Szkolny” – 1 osoba ZSz nr 2,
Konferencja „Mareckie Forum Trzeźwości”,
Kampania „sierpień miesiącem trzeźwości”,
Kampania lokalna „Bezpieczne wakacje”.
Działalność Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
Komisja stanowi interdyscyplinarny zespół ekspertów w zakresie lokalnej polityki wobec problemów alkoholowych.
Realizując Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii i Uzależnieniom Behawioralnym Komisja w 2023 r. odbyła 12 posiedzeń, na których omawiana była sytuacja osób zgłaszanych przez członków rodzin oraz instytucji takich jak: Policja, Ośrodek Pomocy Społecznej, Zespół Interdyscyplinarny. Zgłoszenia przedkładane były ze względu na nadużywanie alkoholu i występującą niejednokrotnie z tym związaną przemoc w rodzinie oraz zaniedbywanie podstawowych obowiązków wobec rodziny.
W 2023 r. do Komisji wpłynęło 54 wniosków dotyczących wszczęcia postępowania w kierunku leczenia odwykowego. Członkowie Komisji przeprowadzali 90 rozmów motywujących do podjęcia leczenia w związku z nadużywaniem alkoholu z 81 osobami uzależnionymi oraz z 10 członkami rodziny osób uzależnionych. W wyniku podjętych działań Komisja w trakcie rozmów z osobami (wobec, których wpłynęły wnioski) motywowała do podjęcia terapii u terapeuty uzależnień, leczenia odwykowego w przedmiocie uzależnienia od alkoholu w placówkach leczenia typu stacjonarnego i niestacjonarnego oraz poddanie się opinii w przedmiocie uzależnienia przez biegłych specjalistów w tym zakresie.
Szczegóły dotyczące funkcjonowania Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Markach znajdują się na stronie internetowej trzezwe.marki.pl.
Wieloletnia Strategia Zdrowotna Gminy Miasto Marki na lata 2023-2027
Podstawa prawna:
Uchwała Nr LVI/590/2022 z dnia 31 sierpnia 2022 r.
Cel:
Opracowana Strategia polityki zdrowotnej dla Gminy Miasta Marki na lata 2023-2027 ma charakter wielosektorowy, obejmujący realizację przedsięwzięć z obszaru placówek ochrony zdrowia, organizacji edukacyjnych, społecznych i innych. Zaplanowane priorytety dla polityki zdrowotnej miasta obejmują liczne zadania zdrowia publicznego, przede wszystkim z zakresu opisywanej powyżej promocji zdrowia i jej głównych narzędzi (edukacji zdrowotnej, profilaktyki i polityki zdrowotnej). Niniejsza strategia przyczynić się może do pozytywnych zmian, mających na celu poprawę stanu zdrowia mieszkańców Marek.
Głównym celem realizacji wieloletniej strategii zdrowotnej Miasta Marki jest poprawa stanu zdrowia mieszkańców mierzona obiektywnymi i subiektywnymi współczynnikami jako zwiększenie odsetka osób bez rozpoznanych chorób cywilizacyjnych oraz z prozdrowotnymi zachowaniami i postawami, w wyniku dostosowania infrastruktury oraz działań w zakresie ochrony zdrowia podejmowanych przez władze samorządowe Gminy Miasta Marki. Realizacji powyższego celu służą działania podejmowane przez władze samorządu terytorialnego zarówno merytorycznych, administracyjnych jak i organizacyjnych.
Realizacja w 2023 r.:
Przeprowadzono badania wśród mieszkańców Marek w celu zidentyfikowania głównych wyzwań w związku z realizacją Strategii. Ankietowani mieszkańcy Marek oczekiwaliby poprawy dostępności do opieki zdrowotnej m.in. w zakresie zapobieganiu i leczeniu zaburzeń psychicznych, również tych związanych z uzależnieniami.
W związku z powyższym oraz zgodnie z diagnozą i krajowymi celami polityk zdrowotnych wyznaczono szereg działań operacyjnych w tym m.in.:
promocja dostępnych badań przesiewowych w kanałach komunikacyjnych dostępnych władzom samorządowym,
współpraca z podmiotami leczniczymi w celu zwiększenia świadomości zdrowotnej mieszkańców dotyczących czynników ryzyka oraz dostępnych badań przesiewowych,
informowanie uczestników realizowanych przez samorząd programów polityki zdrowotnej, działań profilaktycznych oraz edukacyjnych o możliwości korzystania z dostępnych świadczeń opieki zdrowotnej,
dążenie do tworzenia systemu premiowania mieszkańców korzystających z działań profilaktycznych np. kart mieszkańca, zniżek w usługach miejskich,
realizacja i wsparcie działań podnoszących kwalifikacje środowiska medycznego w zakresie przestrzegania przez pacjentów zaleceń terapeutycznych i zgłaszania niepożądanych działań leków i suplementów diety oraz zachęcania pacjentów do uczestnictwa w programach profilaktycznych.
W 2023 r. realizowano bezpłatne szczepienia przeciw grypie dla seniorów, które cieszą się popularnością w grupie docelowej. Podczas części edukacyjnej programu seniorzy poznają zasady i metody zapobiegania grypie.
Dużym zainteresowaniem cieszyła się także Marecka Szkoła Rodzenia. Corocznie jest skierowana do mieszkanek miasta od 24 tygodnia ciąży i ich partnerów. Organizowane są dwa cykle zajęć praktyczno-teoretycznych. Podczas spotkań przyszli rodzice poznają nie tylko zasady karmienia, zajmowania się nowonarodzonym dzieckiem, ale także mają zajęcia z laktacji, z chusto noszenia czy z prawnikiem.
Program polityki zdrowotnej w zakresie szczepień profilaktycznych przeciwko grypie dla mieszkańców Gminy Miasto Marki w wieku powyżej 65 r.ż. na lata 2022-2024
Podstawa prawna:
Uchwała nr XLIX/545/2022 Rady Miasta Marki z dnia 30 marca 2022 r.
Program szczepień profilaktycznych przeciwko grypie dla mieszkańców Gminy Miasto Marki w wieku powyżej 65 r.ż. na lata 2022-2024 jest zgodny z rekomendacją nr 1/2019 z dnia 18 września 2019 r. Prezesa Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji w sprawie zalecanych technologii medycznych, działań przeprowadzanych w ramach programów polityki zdrowotnej oraz warunków realizacji tych programów, dotyczących profilaktyki grypy sezonowej w populacji osób w wieku 65 lat i więcej.
Cel:
Głównym celem programu jest uzyskanie nie mniejszego niż 75% poziomu zaszczepienia w populacji mieszkańców Gminy Miasto Marki zakwalifikowanych do programu. Celem szczegółowym Programu jest zwiększenie wiedzy mieszkańców Gminy Miasto Marki na temat zagrożeń dla zdrowia związanych z grypą oraz możliwości zapobiegania tej jednostce chorobowej.
Miernikami efektywności realizacji programu polityki zdrowotnej są:
iloraz liczby osób zaszczepionych w ramach PPZ przeciwko grypie i liczby osób z populacji docelowej zakwalifikowanych do programu (wd. 75%),
liczba uczestników programu, u których doszło do zwiększenia wiedzy w zakresie profilaktyki grypy i zakażeń grypopodobnych (wzrost wiedzy rozumiany jako różnica między wynikiem post-testu względem pre-testu, świadcząca o wyższym poziomie wiedzy uczestnika).
Realizacja w 2023 r.:
Osiągnięcie założeń Programu możliwe było poprzez realizację działań profilaktycznych obejmujących przeprowadzenie szczepień ochronnych oraz edukację zdrowotną.
W ramach działań informacyjno-edukacyjnych dystrybuowano broszury informacyjno - edukacyjne oraz organizowano otwarte spotkania w tym zakresie. Działaniami edukacyjno-informacyjnymi oraz szczepieniami objęto w sumie w 2023 r. 246 osób.
Program polityki zdrowotnej w zakresie szczepień profilaktycznych przeciwko grypie osób od 65 roku życia zamieszkałych na terenie Gminy Miasto Marki obejmował następujące interwencje:
przeprowadzenie badania lekarskiego przez lekarza kwalifikującego do szczepienia,
poinformowanie o możliwości wystąpienia niepożądanych odczynów poszczepiennych i sposobie postępowania w sytuacji ich wystąpienia, przekazanie osobom zaszczepionym ulotki informacyjnej zastosowanego preparatu (ulotka producenta dołączona do opakowania szczepionki), przekazanie broszur informacyjno-edukacyjnych,
szczepienia przeciwko grypie wykonano szczepionką czterowalentną dostępną na polskim rynku i dopuszczoną do stosowania w Polsce, aktualną w sezonie epidemicznym 2023, u osób w wieku 65+, zamieszkałych na terenie Gminy Miasto Marki,
opracowanie formularzy ankiet oceniających poziom satysfakcji z realizacji Programu,
ocenę poziomu satysfakcji z realizacji Programu na podstawie przeprowadzonych ankiet wśród odbiorców Programu,
wydanie zaświadczeń potwierdzających przeprowadzenie badania kwalifikującego do szczepienia oraz wykonanie szczepienia osobom zakwalifikowanym, a następnie wydanie zaświadczeń o przebytym szczepieniu.
Na szczepienia dla seniorów na trzyletni okres zabudżetowano 180.000 zł, po 60.000 zł na rok. W 2023 r. w związku ze zmianą przepisów i nową listą leków refundowanych po wyszczepieniu 250 osób gmina musiała zawiesić program szczepień dla seniorów z uwagi na dyscyplinę finansów publicznych.
W 2023 r. gmina otrzymała dofinansowanie z Narodowego Fundusz Zdrowia w kwocie 6.561,28 zł.
Odnotowano wzrost liczby osób z grup podwyższonego ryzyka, szczególnie ludzi starszych, które zdecydowały się zaszczepić przeciwko grypie. Liczba chętnych zgłaszających się na szczepienia stale rośnie i zainteresowanie jest zdecydowanie wyższe niż pula szczepień za jakie może zapłacić gmina. Na podstawie pre-testów i post-testów, uzyskano zwiększenie wiedzy o grypie, o korzyściach wynikających ze szczepień i preferowanych zachowań, które zmniejszać będą ryzyko zachorowania na grypę o ponad 85% ( wśród biorących udział w interwencjach). Dodatkowo przeprowadzono ankiety satysfakcji – w sumie 214 ankiety. Ankietowani w sposób dobry i bardzo dobry ocenili zarówno jakość obsługi jak i działania edukacyjno-informacyjne.
Kontynuacja realizacji na lata 2022-2024 Programu Polityki Zdrowotnej w zakresie działań edukacyjnych dla przyszłych rodziców zamieszkujących Gminę Miasto Marki na lata 2019 - 2021
Podstawa prawna:
Uchwała nr XL/486/2021 Rady Miasta Marki z dnia 24 listopada 2021 r.
Cel:
Cel główny Programu to wzrost o 10% liczby osób uczestniczących w działaniach edukacyjnych dotyczących opieki rodzicielskiej nad nowo narodzonym dzieckiem na terenie Gminy Miasto Marki, w latach 2022–2024. Szczegółowymi celami programu są:
wzrost o 10% poziomu świadomości populacji w wieku rozrodczym na terenie Gminy Miasto Marki w latach 2022–2024, w kwestii czynników ryzyka wystąpienia chorób zakaźnych u nowo narodzonych dzieci,
wzrost o 10% poziomu świadomości kobiet i mężczyzn na terenie Gminy Miasto Marki w latach 2022–2024, w zakresie profilaktyki chorób przenoszonych drogą płciową oraz edukacji seksualnej,
wzrost kompetencji z zakresu zagadnień dotyczących ciąży, porodu, połogu i opieki nad niemowlęciem, poprzez uczestnictwo w działaniach edukacyjnych u 10% rodziców poprzez wzrost nabytych umiejętności,
podniesienie poziomu wiedzy z zakresu prawidłowej opieki nad dzieckiem, a także pierwszej pomocy przedmedycznej na terenie Gminy Miasto Marki w latach 2022–2024.
Realizacja w 2023 r.:
W 2023 r. odbyły się 2 edycje programu na łączną kwotę 29.800,00 złotych. Z badań ewaluacyjnych w postaci pre i post testów oraz ankiet wynika, że ankietowani w sposób dobry i bardzo dobry ocenili zarówno jakość obsługi jak i działania edukacyjno-informacyjne oraz zajęcia praktyczne i sposób przekazywania wiedzy. Chwalone były dobór technik i materiałów edukacyjnych, ich poziom merytoryczny oraz kompetencje personelu prowadzącego zajęcia i wykłady.
Programem zostało objętych 58 osób. Działania informacyjne natomiast trafiły do 26.500 osób.
Gmina Miasto Marki otrzymała dofinansowanie z Mazowieckiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ na realizację programu polityki zdrowotnej w zakresie działań edukacyjnych dla przyszłych rodziców zamieszkujących Gminę Miasto Marki w kwocie 12.000,00 zł. Finalnie dofinansowanie z NFZ wyniosło 11.920,00 zł, czyli 40% poniesionych faktycznie kosztów przez Gminę.
Kontynuacja realizacji na lata 2022 – 2024 programu polityki zdrowotnej w zakresie działań edukacyjnych dla dzieci z zakresu pierwszej pomocy przedmedycznej zamieszkujących Gminę Miasto Marki na lata 2019 – 2021
Podstawa prawna:
Uchwała nr XL/486/2021 Rady Miasta Marki z dnia 24 listopada 2021 r.
Cel:
Celem głównym Programu był wzrost wiedzy i umiejętności udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej u 25% dzieci zamieszkujących Gminę Miasto Marki, uczęszczających do publicznych przedszkoli i klas I-III publicznych szkół podstawowych, w latach 2022–2024.
Realizacja w 2023 r.:
Zajęcia z edukacji zdrowotnej prowadzone były w formie wykładów, warsztatów, pogadanek i dyskusji oraz zabaw i pokazów. Forma zajęć była dostosowana do wieku uczestników, aby maksymalnie uaktywnić i wzbudzić zainteresowania grupy docelowej.
W przedszkolach działania edukacyjne dla dzieci składały się z 1,5 godziny zegarowej zajęć w formie aktywizacji/zabawy i pogadanki dla podopiecznych przedszkoli, 2 razy w trakcie semestru. Obejmowały m.in. przekazanie informacji o podstawowych metodach udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej i elementach anatomii człowieka, w tym podstawowych stanów zagrożenia życia, zasad ochrony własnego życia i zdrowia podczas udzielania pierwszej pomocy oraz poprawnego wzywania służb ratowniczych, a także dokonania na miejscu zdarzenia oceny bezpieczeństwa swojego i osoby poszkodowanej oraz ułożenia jej w pozycji bezpiecznej,
Działania edukacyjne dla uczniów składały się z 2 godzin lekcyjnych zajęć prowadzonych w formie pogadanki/wykładu, wraz z nauką umiejętności praktycznych dla uczniów klas I–III w szkole podstawowej, 2 razy w trakcie semestru. Obejmowały m.in. przekazanie informacji o podstawowych metodach niesienia pierwszej pomocy przedmedycznej, jej podstawach prawnych i moralnych i o elementach anatomii człowieka, w tym rozpoznawania podstawowych stanów zagrożenia życia, zasad ochrony własnego życia i zdrowia podczas udzielania pierwszej pomocy (w tym m.in. użycia defibrylatora, ułożenia bezpiecznej pozycji), podstawy mechanizmów, w których przebiega nagłe zatrzymanie krążenia u osób dorosłych, poznać „łańcuch przeżycia”.
Na koniec cyklu zajęć dla wszystkich uczestników przekazane były dyplomy oraz komiksy tematyczne. Każda grupa otrzymywała także gry planszowe do późniejszego wykorzystania. Na koniec zajęć przeprowadzony był konkurs plastyczny, a nagrodą w nim był wyjazd na salę zabaw (przedszkola) i parku trampolin (szkoły).
W 2023 r. na realizację programu wydatkowano 99.094 zł. Działaniami edukacyjnymi objęto 3.583 osób. Działania informacyjne natomiast trafiły do 7.680 osób.
programy z obszaru ochrony środowiska
Plan adaptacji do zmian klimatu dla Gminy Miasto Marki
Podstawa prawna:
Uchwała nr LX/622/2022 Rady Miasta Marki z dnia 30 listopada 2022 r.
Cel:
Miejski Plan Adaptacji do zmian klimatu został opracowany w 2022 r. przy udziale dofinansowania ze środków funduszu spójności w ramach projektu „Budowa i remont kanalizacji deszczowej oraz infrastruktury towarzyszącej w mieście Marki cz. I”. Miejski plan adaptacji do zmian klimatu obejmuje horyzont do 2026 r. W 2023 r. nie były monitorowane żadne wskaźniki rezultatu.
Realizacja w 2023 r.:
Budowa odcinków sieci wodociągowej i kanalizacji sanitarnej, eksploatacja sieci kanalizacji deszczowej, łączna kwota przeznaczonych środków 1.106.800,00 zł.
Program Ochrony Środowiska dla Gminy Miasto Marki na lata 2022-2025 z perspektywą na lata 2026-2029
Podstawa prawna:
Uchwała Nr LVI/591/2022 Rady Miasta Marki z dnia 31 sierpnia 2022 r.
Cel:
Niniejszy Program, będący podstawowym narzędziem prowadzenia polityki ekologicznej miasta, ma na celu poprawę stanu środowiska oraz zrównoważone zarządzanie zasobami naturalnymi. Podejmowane zadania mają zapewnić skuteczne mechanizmy chroniące środowisko przed degradacją.
„Program Ochrony Środowiska dla Gminy Miasto Marki na lata 2022-2025 z perspektywą na lata 2026-2029” zawiera m. in. ocenę stanu środowiska przeprowadzoną w oparciu o analizę wyznaczonych obszarów przyszłej interwencji, cele programu ochrony środowiska, zadania i źródła ich finansowania, system realizacji programu ochrony środowiska.
Realizacja w 2023 r.:
Prowadzono szeroko zakrojone działania edukacyjne promujące i kształtujące postawy i zachowania proekologiczne, w tym m.in.:
konkurs plastyczny "Z czystym powietrzem jestem na TAK!",
cykl DNI ZIEMI - sadzenie drzew i krzewów,
XVIII Spartakiada Rodzinna zorganizowana przez Mareckie Stowarzyszenie Gospodarcze - MSG,
promocja picia tzw. "kranówki", czyli Markowej Wody,
instalacja powszechnie dostępnych poidełek,
edukacja ekologiczna w zakresie prawidłowego gospodarowania odpadami komunalnymi,
edukacja ekologiczna w zakresie prawidłowego gospodarowania elektroodpadami oraz bateriami i akumulatorkami,
edukacja ekologiczna w zakresie ochrony powietrza,
modernizacja rowu melioracyjno-komunalnego R-2.
Cel:
Zmniejszenie emisji zanieczyszczeń do powietrza przez dofinansowanie wymiany nieefektywnych źródeł ciepła. Program skierowany jest do właścicieli bądź współwłaścicieli budynków mieszkalnych jednorodzinnych lub wydzielonych lokali mieszkalnych w budynku jednorodzinnym.
Realizacja w 2023 r.:
Gmina Miasto Marki, we współpracy z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie, prowadziła Gminny Punkt Konsultacyjno-Informacyjny Programu „Czyste Powietrze” działający w Urzędzie Miasta Marki.
Dane dotyczące wdrażania Programu "Czyste Powietrze" na terenie Miasta Marki (stan na 31 grudnia 2023 r.):
237 wniosków złożyli mieszkańcy Marek,
91 zrealizowane przedsięwzięcia ekologiczne,
1.558.870,84 zł - wysokość wypłaconych dotacji.
Program Ograniczenia Niskiej Emisji dla Gminy Miasto Marki
GMINNY PROGRAM WYMIANY PIECÓW NA PALIWO STAŁE
Podstawa prawna:
Uchwała nr IV/43/2019 Rady Miasta Marki z dnia 23 stycznia 2019 r.
Uchwała Nr XXXII/410/2021 Rady Miasta Marki z dnia 31 marca 2021 roku (zmiana: Uchwała Nr XLIX/546/2022 Rady Miasta Marki z dnia 30 marca 2022 r.)
Cel:
Niniejszy dokument wyznacza kierunki i działania miasta zmierzające do redukcji emisji gazów cieplarnianych, poprawy efektywności energetycznej oraz wykorzystania odnawialnych źródeł energii. Podejmowane działania dotyczą przede wszystkim zadań związanych z transportem, oświetleniem ulicznym, budownictwem publicznym, gospodarką przestrzenną oraz produkcją energii elektrycznej i ciepła.
Realizacja w 2023 r.:
Wysokość dotacji celowej na wymianę "kopciucha" wynosiła 75% kosztów kwalifikowanych na realizację jednego zadania, jednak nie więcej niż 7.500,00 zł brutto. Wnioski o udzielenie dotacji celowej można było składać w terminie od 1 kwietnia do 15 lipca.
W 2023 r. zrealizowano 9 przedsięwzięć ekologicznych. Mieszkańcy otrzymali łącznie 66.776,25 zł dotacji.
Podsumowanie gminnego programu w latach 2018-2023:
Od 2018 r., kiedy to uruchomiono gminny program dofinansowań, wymieniono już 93 stare piece na paliwo stałe. Mieszkańcy otrzymali 695.354,86 zł dotacji!
W 2023 r. został złożony wniosek do Województwa Mazowieckiego na dofinansowanie zadania pn.: "Poprawa jakości powietrza w Markach poprzez czyszczenie ulic na mokro" w ramach programu "Mazowsze dla czystego powietrza 2023". Projekt otrzymał 103.500,00 zł dofinansowania. Przedmiotem zadania było wykonanie usługi polegającej na pozimowym i letnim, mechanicznym zamiataniu ulic lewą i prawą stronę, z zalegającego po zimie piasku i zanieczyszczeń, a także kurzu, piasku i zanieczyszczeń w okresie letnim, która realizowana była zamiatarkami zapewniającymi skuteczne oczyszczenie powierzchni do oczyszczenia zleconych ulic asfaltowych i z kostki brukowej.
Program usuwania wyrobów zawierających azbest z terenu Miasta Marki
Podstawa prawna:
Uchwała Nr XXIV/179/2016 Rady Miasta Marki z dnia 24 lutego 2016 r.
Cel:
Niniejszy Program ma na celu zaplanowanie bezpiecznego dla zdrowia mieszkańców i środowiska naturalnego usunięcia wyrobów zawierających azbest z obszaru Miasta w perspektywie czasowej do 2032 r.
Realizacja w 2023 r.:
W 2023 r. w ramach bezpłatnej akcji organizowanej przez Starostwo Powiatowe w Wołominie z terenu Gminy Miasto Marki odebrano i przekazano do unieszkodliwienia 27,76 Mg z 31 nieruchomości prywatnych. Od 2018 r. zebrano łącznie 139,81 Mg azbestu.
programy z obszaru gospodarki mieszkaniowej
Strategia Mieszkaniowa Miasta Marki na lata 2016-2025
Podstawa prawna:
Uchwała nr XXXVIII/269/2016 Rady Miasta Marki z dnia 21 grudnia 2016 r.
Cel:
Strategia ma na celu tworzenie warunków, które zapewnią mieszkańcom zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych. Podejmowane działania pozwalają utrzymać w należytym stanie technicznym zasób mieszkaniowy Miasta Marki, przede wszystkim poprzez realizację planu remontów i modernizacji.
Realizacja w 2023 r.:
Prowadzono działania w głównych obszarach:
Nakłady na remonty i modernizacje gminnych zasobów mieszkaniowych.
Wydatki na materiały uległy zwiększeniu w stosunku do 2022 r. o ok. 29% do kwoty 175 tys. zł, zakup usług remontowych – zwiększono o blisko 20 % (do kwoty 230,75 tys. zł) w stosunku do roku 2022 .,, wydatki inwestycyjne w kwocie 380 tys. zł – co stanowi wzrost o 8,5% w stosunku do 2022 r.
Realizacja założeń Lokalnego Programu Rewitalizacji.
Powierzchna nowych lub wyremontowanych mieszkań socjalnych/komunalnych pozostających w zasobach miasta w 2023 roku – 207,2 m2
Liczba lokali termomodernizowaniach w zasobie miasta w 2023 r. – 0 szt.
Liczba lokali usługowych w zasobie miasta w 2023 roku - 9 szt.
W ramach LPR w 2023 r. (ani wcześniej) nie zgłoszono działań służących poprawie stanu technicznego zasobów mieszkaniowych znajdujących się na terenie gminy a niebędących własnością GMM.
Program zamian lokali.
W 2023 r. kontynuowane było wsparcie lokatorów przez Gminę przy zamianie lokali. Przez wiele lat chętne do zamiany rodziny zgłaszały stosowny wniosek do Komisji Mieszkaniowej, która wyrażała lub nie zgodę na zamianę. Pewna grupa mieszkańców była zainteresowana zamianą mieszkań jednak nie byli w stanie znaleźć chętnych do takiej zamiany. Naprzeciw tych potrzeb wyszła Komisja Mieszkaniowa stwarzając osobną listę chętnych do zamiany i informacje dotyczące np. wielkości i położenia lokalu w budynku. W 2023 r. zamieniono 12 lokali komunalnych
Program odpracowywania zaległości.
Podpisano 6 umów na odpracowanie. Dłużnicy odpracowali kwotę 20.927,90 zł.
Systematyczna (coroczna) aktualizacja stawek czynszowych.
Stawki czynszowe podlegają corocznej analizie i ewentualnej zmianie. W 2023 r. bazowe stawki czynszu nie uległy zmianie.
Windykacja zaległości czynszowych i opłat niezależnych od właściciela zasobów.
Od 2018r w Zakładzie Usług Komunalnych zatrudniona jest osoba odpowiedzialna za: monitoring zadłużeń z tytułu najmu lokali mieszkalnych, użytkowych i dzierżaw gruntu; Windykację należności (wezwania, skierowanie spraw do sądu, egzekucja); Obsługę wniosków o umorzenie i rozłożenie na raty. W 2023 r. wystawiono:
Wezwania do zapłaty: czynsze – 470 wezwań na łączną kwotę 6.198.100,13 zł, Dzierżawy – 83 wezwania na łączną kwotę 4.305.452,04 zł.,
Sąd: czynsze - 10 wniosków o wydanie klauzuli, wysłano 6 wniosków o zwrot opłaty sądowej, Pozwy o zapłatę- 13 pozwów o zapłatę na łączną kwotę 197.601,00 zł, 2 Pozwy o eksmisje,
Egzekucje komornicze: wszczęto 11 nowych egzekucji na kwotę 134.700,90 złotych; 4 egzekucje zostały zawieszone, 1 egzekucja została umorzona.
Umowy ratalne: 11 zawartych umów ratalnych na kwotę 146.356,45 zł; 2 wnioski rozpatrzono negatywnie, 5 umów wygaszono.
Umorzenia: na wniosek dłużnika umorzono zaległości w 11 sprawach na łączną kwotę 78.113,17 zł, (Czynsze) na wniosek wierzyciela umorzono 8 sprawę w kwocie 92.469,02 zł, (Czynsze),; Dzierżawa- na wniosek wierzyciela umorzona 4 sprawy na łączną kwotę 40 427,20 zł.
Stworzenie programu budowy WC i łazienek w lokalach mieszkalnych.
W 2023r wszystkie wyremontowane i przekazywane nowym najemcom lokale wyposażone były w wc i brodzik a niektóre także w niewielki aneks kuchenny.
Wieloletni program gospodarowania mieszkaniowym zasobem Miasta Marki na lata 2022-2026
Podstawa prawna:
Uchwała nr LIV/572/2022 Rady Miasta Marki z dnia 29 czerwca 2022 r.
Cel:
W okresie objętym kolejnym Programem podejmowane będą działania umożliwiające pozyskanie zewnętrznych środków finansowych na realizację przedsięwzięć remontowych, modernizacyjnych i inwestycyjnych w celu poprawy technicznej oraz wyposażenie w infrastrukturę zasobu mieszkaniowego.
Realizacja w 2023 r.:
Zakład Usług Komunalnych zawiera w imieniu Gminy umowy najmu lokali komunalnych, socjalnych i użytkowych, umowy dzierżawy gruntów oraz umowy użyczenia nieruchomości stanowiących mienie komunalne Gminy. Z tytułu przedmiotowych umów pobierany jest czynsz mieszkaniowy i dzierżawny od najemców oraz opłaty za dostawę mediów (woda, odprowadzanie ścieków/nieczystości płynnych oraz odbiór odpadów komunalnych) płatne łącznie z czynszem.
Na gospodarowanie mieszkaniowym zasobem gminy wydatkowano 2.287.600,39 zł. Sporą część wydatków podjęły wydatki inwestycyjne, w tym:
podpisano umowę na wymianę źródeł ciepła w 170 lokalach komunalnych, otrzymano dofinansowanie z Programu Inwestycji Strategicznych Polski ład. Inwestycja będzie realizowana w latach 2024-2025,
zakończono remont ostatnich 8 zabytkowych kamienic Br.Briggs,
sukcesywnie prowadzono remonty lokali przekazywanych kolejnym potrzebującym rodzinom.
programy z obszaru gospodarki komunalnej
Wieloletni Plan Rozwoju i Modernizacji Urządzeń Wodociągowych i Urządzeń Kanalizacyjnych na lata 2020-2024
Podstawa prawna:
Uchwała nr XXVI/324/2020 Rady Miasta Marki z dnia 30 września 2020 r., zaktualizowany uchwałą nr XXXIII/419/2021 Rady Miasta Marki z dnia z 28 kwietnia 2021 r.
Cel:
W ramach sporządzonego dokumentu określono planowane inwestycje i poziom nakładów planowanych na ich realizację, uzasadnienie konieczności ich realizacji oraz określenie zakresów rzeczowych prac.
Realizacja w 2023 r.:
Wodociąg Marecki Sp. z o.o. prowadził działania związane z rozbudową sieci wod-kan, będące bądź kontynuacją wcześniejszych zamierzeń inwestycyjnych przy współudziale środków unijnych (dotacji) i środków NFOŚiGW (pożyczka), bądź uczestnicząc w inwestycjach miejskich czy wreszcie odkupując sieci od deweloperów.
Zakończono realizację stacji Obsługi Samochodu Specjalistycznego (SOSS), co usprawni czyszczenie sieci kanalizacji sanitarnej i deszczowej na terenie miasta,
Zmodernizowano system odczytów radiowych wskazań wodomierzy.
Łącznie wydatki inwestycyjne wyniosły 5.006.800,00 zł.
Program opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Miasto Marki w 2023 r.
Podstawa prawna:
Uchwała LXIV/679/2023 Rady Miasta Marki z dnia 22 lutego 2023 r. w sprawie wprowadzenia Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Miasto Marki w 2023 r.
Cel:
Gmina Miasto Marki w ramach realizacji programu zapewnia opiekę zwierzętom bezdomnym, w tym zwierzętom bezdomnym poszkodowanym w wypadkach drogowych. Zapewnia również miejsca w schronisku dla bezdomnych zwierząt oraz opiekę weterynaryjną. Zapewnia też miejsca dla bezdomnych zwierząt gospodarskich. Gmina prowadzi wszelkie działania zmierzające do ograniczenia niekontrolowanego rozrodu zwierząt, poprzez prowadzenie m.in. kastracji i sterylizacji.
We współpracy z opiekunami społecznymi Gmina prowadzi dokarmianie wolno żyjących kotów, które naturalnie bytują na terenach miejskich. Dodatkowo zapewniamy opiekę weterynaryjną wolno żyjącym kotom.
Gmina prowadzi stronę www.zwierzaki.marki.pl, gdzie publikowane są wszelkie informacje dotyczące opieki nad zwierzętami. Na stronie publikowane są również informacje o zaginionych oraz wyłapanych zwierzętach w Markach.
Realizacja w 2023 r.:
Prowadzono sterylizację/ kastrację kotów wolno żyjących, dokarmianie kotów w okresie mroźnej i śnieżnej zimy, zapewniano miejsca w schronisku dla bezdomnych zwierząt oraz całodobową opiekę weterynaryjną dla zwierząt poszkodowanych w wypadkach komunikacyjnych.
Ponownie realizowano program bezpłatnej sterylizacji, kastracji i znakowania psów i kotów domowych.
„Zapobieganie bezdomności zwierząt w Gminie Miasto Marki”.
Wartość projektu wyniosła 63.900,00 zł, w tym 20.000,00 zł dofinansowania z województwa mazowieckiego.
Przedmiotem zadania było wykonanie usługi polegającej na sterylizacji, kastracji i znakowaniu (chipowaniu) psów oraz kotów domowych, posiadających właściciela. Prowadzone działania miały na celu zmniejszenie niekontrolowanego rozmnażania się zwierząt (psów i kotów) właścicielskich w celu zapobiegania bezdomności. Pozwoli to na ograniczenie liczby zwierząt bezdomnych oraz zmniejszenie populacji porzucanych zwierząt. Celem jest także popularyzacja humanitarnej metody ograniczenia nadpopulacji zwierząt domowych. Zwiększenie świadomości właścicieli zwierząt na temat ich odpowiedzialności za swoje zwierzęta i ich potomstwo.
programy z obszaru ŁADU PRZESTRZENNEGO i rewitalizacji
studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Marek
Podstawa prawna:
Nr XXXI/226/2012 Rady Miasta Marki z dnia 24 października 2012 r. (z późń. zm.).
Cel:
Niniejszy dokument określa politykę przestrzenną miasta, w tym lokalne zasady zagospodarowania przestrzennego. Ustalenia studium są wiążące przy sporządzaniu miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.
Realizacja w 2023 r.:
Przekazano projekt dokumentu do opiniowania i uzgodnień.
Gminny Program Rewitalizacji Gminy Miasto Marki na lata 2018-2026
Podstawa prawna:
Uchwała nr XXXIII/418/2021 Rady Miasta Marki z dnia 28 kwietnia 2021 r.
Cel:
Niniejszy dokument strategiczny określa przede wszystkim cele i kierunki działań rewitalizacyjnych miasta w horyzoncie czasowym 2016-2023.
Realizacja w 2023 r.:
W 2023 r. w ramach zadań podstawowych Gminnego Programu Rewitalizacji zrealizowano następujące zadania:
Zakończono remont pozostałych zabytkowych kamienic braci Briggsów, na który pozyskano dofinansowanie z Programu Inwestycji Strategicznych „Polski Ład”,
W ramach inicjatywy społecznej zgłoszony został wniosek w ramach konkursu fundacji „Most the Most” na rewaloryzacje zabytkowej Willi Kolejowej zlokalizowanej w Markach przy Al. Marsz. J. Piłsudskiego 238. Wniosek nie otrzymał dofinansowania.
(więcej: Inwestycje)
Lista przedsięwzięć rewitalizacyjnych
programy z obszaru oświaty
Program stypendialny Miasta Marki
Podstawa prawna:
Uchwała nr LXXIII/748/2023 Rady Miasta Marki z dnia 27 września 2023 r.
Cel:
Stypendium miasta Marki można otrzymać za bardzo dobre wyniki w nauce osiągnięcia artystyczne i sportowe. W ramach realizowanego Programu Stypendialnego tworzony jest corocznie fundusz o charakterze motywacyjnym. O stypendia mogą ubiegać się uczniowie szkół ponadpodstawowych i studenci wyższych uczelni posiadający Marecką Kartę Mieszkańca.
Realizacja w 2023 r.:
Przyznano:
6 stypendiów w kategorii osiągnięć w nauce uczniów szkół ponadpodstawowych,
6 stypendiów w kategorii osiągnięć w nauce studentów wyższych uczelni,
2 stypendia w kategorii osiągnięć artystycznych,
6 stypendiów w kategorii osiągnięć sportowych.