SYSTEM OŚWIATOWY MIASTA
Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego realizowała zadania oświatowe wynikające z ustawy o samorządzie gminnym, ustawy Prawo oświatowe, ustawy Karta Nauczyciela, ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, ustawy o systemie informacji oświatowej oraz ustawy o systemie oświaty.
Miasto zrealizowało w roku szkolnym 2022/2023 zadania oświatowe zapewniając uczniom, nauczycielom i pracownikom szkół i przedszkoli właściwe warunki nauki i pracy odpowiadające możliwościom finansowym samorządu. Gmina zaspokaja wszystkie potrzeby mieszkańców w zakresie zapewnienia najmłodszym uczniom opieki i wychowania w świetlicach szkolnych oraz zapewnia każdemu uczniowi możliwość spożycia w szkole ciepłego posiłku obiadowego przygotowanego przez własną kuchnię szkolną.
Dzięki współpracy z przedszkolami niepublicznymi Gmina zapewniła warunki do realizacji prawa do wychowania przedszkolnego dla 3, 4 i 5 – latków oraz obowiązkowego rocznego wychowania przedszkolnego dla 6 – latków. Każdemu dziecku zapewniono warunki realizacji tego prawa i obowiązku na zasadach określonych w publicznych przedszkolach samorządowych.
Miasto aktywnie działa w zakresie zapewnienia wszystkim potrzebującym uczniom właściwej opieki i pomocy materialnej poprzez systemy stypendiów o charakterze socjalnym i motywacyjnym. Bardzo ważna jest troska organu prowadzącego i dyrektorów placówek oświatowych o zapewnienie bezpiecznych warunków nauki i pracy.
OŚWIATA - PODSTAWOWE PARAMETRY
3 390
Liczba dzieci objętych nauczaniem przedszkolnym
Liczba dzieci w wieku 3-6 lat objęta wychowaniem przedszkolnym (przedszkola publiczne i niepubliczne oraz oddziały przedszkolne w szkołach).
117,09%
Współczynnik skolaryzacji przedszkolnej
Wskaźnik określa stosunek liczby dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym w wieku 3-6 lat w przedszkolach publicznych i niepublicznych oraz oddziałach przedszkolnych w szkołach) w ogólnej liczbie dzieci w tym wieku z terenu miasta.
22,43
Średnia liczebność oddziałów w szkołach podstawowych
Wskaźnik określa ilu uczniów przypada przeciętnie na 1 oddział klasowy.
2,32
Średnia liczba etatów nauczycielskich na oddział w SP
Wskaźnik określa ilu nauczycieli przypada przeciętnie na 1 oddział klasowy.
4 575
Liczba uczniów w szkołach podstawowych
105,04%
Współczynnik skolaryzacji w szkołach podstawowych
Wskaźnik określa jaki odsetek dzieci objętych obowiązkiem szkolnym pobiera naukę w szkole podstawowej (szkoły publiczne i niepubliczne).
9,66
Liczba uczniów na etat nauczycielski w szkołach podstawowych
Wskaźnik określa ilu uczniów przypada na 1 etat nauczycielski w szkole podstawowej.
6,33
Wskaźnik efektywności zatrudnienia nauczycieli
Wskaźnik określa ilu uczniów potrzeba, aby sfinansować 1 umownie liczony etat nauczyciela.
SYSTEM OŚWIATOWY gminy miasta marki W 2023 R.
W 2023 r. Gmina Miasto Marki prowadziła następujące publiczne placówki oświatowe:
4 przedszkola miejskie:
Przedszkole Miejskie nr 1 „Wesoły Skrzat” przy Al. J. Piłsudskiego 77, z dodatkową lokalizacją prowadzenia zajęć w budynku przy ul. Okólnej 34,
Przedszkole Miejskie nr 2 przy ul. Dużej 1A,
Przedszkole Miejskie nr 3 „Bajkowy Świat” przy Al. J. Piłsudskiego 246,
Przedszkole Miejskie nr 5 w Zespole Szkół nr 2 im. Prymasa Tysiąclecia przy ul. Wczasowej 5,
5 szkół podstawowych:
Szkoła Podstawowa nr 1 im. Kornela Makuszyńskiego przy ul. Okólnej 14,
Szkoła Podstawowa nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi im. Żołnierzy AK II Rejonu Celków przy ul. Szkolnej 9,
Szkoła Podstawowa nr 3 im. Pomnik Zwycięstwa 1920 roku przy ul. Pomnikowej 21, z dodatkową lokalizacją prowadzenia zajęć w budynku przy ul. Dużej 3,
Szkoła Podstawowa nr 4 im. Stefana Roweckiego „Grota” przy ul. Wspólna 42,
Szkoła Podstawowa nr 5 w Zespole Szkół nr 2 im. Prymasa Tysiąclecia przy ul. Wczasowej 5,
1 szkołę ponadpodstawową:
Liceum Ogólnokształcące w Zespole Szkół nr 1 im. Jana Pawła II przy Al. M. J. Piłsudskiego 96.
Sieć placówek publicznych uzupełniły 3 przedszkola prowadzone przez osoby fizyczne:
Publiczne Przedszkole nr 4 „Leśny Domek” przy ul. Spacerowej 178,
Publiczne Przedszkole nr 6 „Wesoła Lokomotywa” przy ul. T. Jasińskiego 19,
Publiczne Przedszkole nr 7 „Kajtuś Czarodziej: przy ul. Sportowej 8A.
Ponadto funkcjonowała w Markach następująca sieć niepublicznych placówek oświatowych:
14 przedszkoli realizujących zadania publiczne – wyłonionych w trybie otwartych konkursów ofert:
Niepubliczne Przedszkole Integracyjne nr 1 „Pluszowy Miś” przy ul. Kościuszki 41g lok.7,
Przedszkole Niepubliczne nr 2 „Smerfy” przy ul. Szpitalnej 3B,
Przedszkole Niepubliczne nr 3 Dziecięcy Raj przy ul. Kościuszki 40 A,
Przedszkole Niepubliczne nr 6 „Bambi” przy ul. Ząbkowskiej 18A,
Przedszkole Niepubliczne nr 8 „Wesoły Teletubiś” przy ul. Sosnowej 2B,
Przedszkole Niepubliczne nr 12 „Artedoo” przy ul. Rydza Śmigłego 57,
Przedszkole Niepubliczne nr 13 „Kajtuś Czarodziej” przy ul. Sportowej 8A,
Niepubliczne Przedszkole nr 14 „Dziecięcy Raj II” przy Al. J. Piłsudskiego 180,
Niepubliczne Przedszkole nr 15 „Bratek” przy ul. Lisa Kuli 99,
Niepubliczne Przedszkole nr 18 „Tabaluga” przy ul. Rocha Kowalskiego 59A,
Niepubliczne Przedszkole nr 25 „Domowe Przedszkole” przy ul. Wilczej 32,
Niepubliczne Przedszkole nr 24 „Dziecięcy Raj II” przy ul. Okólnej 39A,
Niepubliczne Przedszkole nr 29 „Krasnal” przy ul. Żabiej 7,
Niepubliczne Przedszkole nr 31 „My Way” przy ul. Wilczej 26.
16 niepublicznych przedszkoli i jeden niepubliczny punkt przedszkolny, które nie realizują zadań publicznych zleconych przez gminę:
Przedszkole Niepubliczne nr 4 „Chatka Puchatka” przy ul. Cichej 16A,
Przedszkole Niepubliczne nr 5 „Jutrzenka” przy ul. Jutrzenki 32,
Przedszkole Niepubliczne nr 7 „Złota Rybka” przy ul. Kordeckiego 5,
Przedszkole Niepubliczne nr 11 Sióstr Rodziny Maryi przy ul. Kasztanowej 21,
Niepubliczne Przedszkole Integracyjne nr 16 „Pluszowy Miś” przy ul. Kościuszki 41g lok.7,
Niepubliczne Przedszkole nr 17 „Smerfusie” przy ul. Szpitalnej 5,
Niepubliczne Przedszkole nr 19 „Bambi” przy ul. Ząbkowskiej 18A,
Niepubliczne Przedszkole nr 21 „ Wesoła Lokomotywa” przy ul. T. Jasińskiego 19,
Niepubliczne Przedszkole nr 22 „Artedoo” przy ul. Rydza-Śmigłego 57,
Niepubliczne Przedszkole nr 23 „Kajtuś Czarodziej” przy ul. Sportowej 8A,
Niepubliczne Przedszkole nr 26 „Tabaluga II” przy ul. Rocha Kowalskiego 59A.
Niepubliczne Przedszkole nr 28 „Domowe Przedszkole II” przy ul. Wilczej 32,
Niepubliczne Przedszkole nr 30 „Krasnal” przy ul. Żabiej 7,
Niepubliczne Przedszkole nr 20 „Wesoły Teletubiś” prz ul. Sosnowej 2b,
Niepubliczne Przedszkole „My Way II” przy ul. Wilczej 26,
Niepubliczne Przedszkole „Kids Planet” przy ul. Traugutta 4a (od 1 września 2022),
Niepubliczny Punkt Przedszkolny nr 4 „Garden Kids” przy ul. Mickiewicza 11,
3 niepubliczne szkoły posiadające uprawnienia szkół publicznych:
Prywatna Szkoła Podstawowa nr 1 „ … Ad Astra” przy Al. J. Piłsudskiego 9, przy której zorganizowano oddział przedszkolny,
Szkoła Podstawowa Księży Michalitów im. ks. Bronisława Markiewicza, przy Al. J. Piłsudskiego 248,
Szkoła Podstawowa Sióstr Rodziny Maryi przy ul. Kasztanowej 12.
W 2023 r. gmina zdobyła środki na budowę pierwszego miejskiego żłobka. Zaplanowano również rozbudowę tzw. dawnej "Czwórki" przy ul. Dużej oraz budowę nowej szkoły przy ul. Żeromskiego.
W Gminie funkcjonuje Centrum Usług Wspólnych (CUW), które w 2023 r. realizowało zadania statutowe związane z zapewnieniem obsługi finansowo-księgowej wszystkim szkołom i przedszkolom prowadzonym przez gminę, obsługi w zakresie przekazywania i rozliczania dotacji dla pozostałych publicznych i niepublicznych placówek oświatowych mających siedzibę na terenie Gminy Miasto Marki oraz było odpowiedzialne za realizację zadań oświatowych przypisanych organom prowadzącym w przepisach prawa oświatowego.
Wydatki związane z bieżącym utrzymaniem Centrum Usług Wspólnych w Markach w 2023 r. wyniosły 1.904.943 zł. W porównaniu z 2022 r. wzrosły o 10,9%.
Organizacja szkół i przedszkoli w roku szkolnym 2022/2023
811
Liczba zatrudnionych pracowników ogółem w roku szkolnym 2022/2023
627
Liczba zatrudnionych nauczycieli w roku szkolnym 2022/2023
184
Liczba zatrudnionych pracowników administracji i obsługi w roku szkolnym 2022/2023
Nauczyciele oraz pracownicy administracji i obsługi
Nauczyciele wg stopnia awansu zawodowego
W roku szkolnym 2022/2023 liczba nauczycieli wg stopnia awansu zawodowego kształtowała się następująco:
nauczyciele początkujący - 180 os. (29% ogółu),
nauczyciele mianowani - 218 os. (35% ogółu),
nauczyciele dyplomowani - 227 os. (36% ogółu).
Baza lokalowa szkół podstawowych i przedszkoli
36 735 924 zł
Wartość dotacji przekazana dla publicznych i niepublicznych szkół i przedszkoli w 2023r.
3 416 518 zł
Wartość dotacji przekazana dla publicznych i niepublicznych szkół w 2023r.
33 319 407
Wartość dotacji przekazana dla publicznych i niepublicznych przedszkoli w 2023r.
Dotacje oświatowe przekazane przez Gminę w 2023 r.
Realizacja zadań oświatowych związanych z utrzymaniem bieżącym i zapewnieniem prawa i obowiązku wychowania przedszkolnego, z prowadzeniem szkół podstawowych, liceum ogólnokształcącego, dotowaniem przedszkoli i szkół publicznych i niepublicznych prowadzonych przez osoby fizyczne i osoby prawne oraz z zapewnieniem obsługi ekonomiczno-administracyjnej realizowanej przez CUW, pochłonęła kwotę 118.746.383 zł (wzrost o 18,47% w porównaniu z rokiem 2022).
Suma subwencji oświatowej (przeznaczonej tylko na koszty bieżącego utrzymania szkół, na 6 – latków w przedszkolach oraz na wychowanków niepełnosprawnych w przedszkolach), dotacji na wychowanie przedszkolne oraz zwrotu dotacji od innych gmin, środków pozyskanych z Funduszu Pomocy Ukrainie oraz innych dofinansowań pozyskanych przez Gminę Marki w 2023 r. to kwota 59.746.046 zł (wzrost o 18,15 %). Środki te pokrywają jedynie w 50,32 % wydatków związane z utrzymaniem i obsługą placówek oświatowych. W roku 2022 wskaźnik ten wyniósł 50,45%, w 2021 - 47,54%, w roku 2020 - 46,99 %, w roku 2019 - 48,89%, a w roku 2018 – 50,6% .
Dotacje oświatowe otrzymane przez Gminę w 2023 r. (stan na 30.09.2023 r.)
Liczba uczniów/wychowanków/uczestników z Ukrainy przyjętych do szkół i placówek oświatowych w związku z trwającym konfliktem zbrojnym
W roku szkolnym 2022/2023 w Gminie uczyło się 297 uczniów i wychowanków przedszkola. Uczniowie z Ukrainy w wieku 7-18 lat mieli prawo do kontynuowania nauki na takich samych warunkach jak polscy uczniowie.
Od września 2022 r. w związku z konfliktem zbrojnym w Ukrainie do szkół prowadzonych przez gminę trafiło 223 uczniów o statusie uchodźców z Ukrainy. Trafili oni do pięciu nowoutworzonych oddziałów przygotowawczych na poziomie klas I-III (2 oddziały) oraz klas VII-VIII (1 oddział) w SP 3 oraz na poziomie klas IV-VI w SP 2 (łącznie 2 oddziały dla 24 uczniów). Pozostali uczniowie z Ukrainy zostali przyjęci w ciągu roku szkolnego do istniejących oddziałów we wszystkich szkołach podstawowych oraz do Liceum Ogólnokształcącego.
Podobna sytuacja dotyczyła dzieci w wieku przedszkolnym – przyjęto 66 dzieci z Ukrainy. Do istniejących oddziałów przedszkolnych ustawodawca stworzył możliwość przyjęcia dzieci o statusie uchodźcy z Ukrainy przez zwiększenie liczebności oddziałów z 25 na 28 dzieci. Przedszkole Niepubliczne nr 24 „Dziecięcy Raj II” zorganizowało od kwietnia 2022 r. dodatkowy oddział dla 25 dzieci z Ukrainy.
Cudzoziemcy, którzy nie posługują się językiem polskim w stopniu umożliwiającym korzystanie z nauki w szkole, mogli:
uczestniczyć w dodatkowych zajęciach z języka polskiego,
realizować naukę w oddziale przygotowawczym, w którym proces nauczania jest dostosowany do potrzeb i możliwości edukacyjnych uczniów,
korzystać z pomocy osoby władającej językiem kraju pochodzenia zatrudnionej w charakterze pomocy nauczyciela,
korzystać z dodatkowych zajęć wyrównawczych w zakresie przedmiotów nauczania organizowanych przez organ prowadzący szkołę.
Dodatkowo, dzięki wprowadzonym regulacjom umożliwiającym zwiększenie liczby dzieci w oddziale przedszkolnym do 28 oraz w oddziałach klas I-III szkoły podstawowej do 29 uczniów, Gmina Miasto Marki była w stanie zapewnić dzieciom z Ukrainy możliwość dalszej edukacji.
Ustawa z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (Dz. U. z 2022 r. poz. 583) wprowadziła zmiany w przepisach ułatwiające organizowanie nauki uczniów przybywających z Ukrainy. W celu wsparcia jednostek samorządu terytorialnego w realizacji dodatkowych zadań oświatowych związanych z kształceniem, wychowaniem i opieką nad dziećmi i uczniami z Ukrainy, w ustawie przewidziano możliwość wsparcia finansowego dla jednostek samorządu terytorialnego ze środków rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej oraz z Funduszu Pomocy.
Ustawa umożliwiła również objęcie pomocą materialną o charakterze socjalnym uczniów z Ukrainy. Dzięki temu były wypłacane stypendia i zasiłki szkolne dla tych uczniów.
działalność na rzecz uczniów
organizacja dowozu uczniów z niepełnosprawnościami do szkół i placówek
Centrum Usług Wspólnych w imieniu gminy organizowało dowóz tych uczniów do szkół. Zadanie to w roku szkolnym 2022/2023 realizowało dwóch przewoźników wyłonionych w trybie zamówienia publicznego, dowożących łącznie 40 uczniów (do Warszawy, Wołomina, Kobyłki, Radzymina, Ostrówka i Otwocka).
Ponadto dowóz 39 uczniów z niepełnosprawnościami realizowali rodzice tych uczniów, którym gmina zwracała koszty dowozu w formie ryczałtu za litr paliwa, zmienionego w ciągu roku szkolnego na ryczałt kilometrowy.
Łączne wydatki na zakup usług transportowych dla uczniów niepełnosprawnych wyniosły 839.414 zł, w tym wydatki na realizację usługi dowozu dzieci przez przewoźników wyniosły 711.842 zł, a ryczałty dla rodziców dowożących swoje dzieci wyniosły 127.572 zł.
pomoc socjalna w formie stypendiów szkolnych i zasiłków losowych
Z tej formy wsparcia korzystali uczniowie szkół podstawowych, ale także szkół ponadpodstawowych, którzy zamieszkują na terenie Marek.
Warunkiem otrzymania stypendium szkolnego było spełnianie w rodzinie ucznia kryterium dochodowego w wysokości poniżej 600 zł na jednego członka rodziny.
Pomoc dotyczyła zwrotu wydatków o charakterze edukacyjnym poniesionych przez rodziców lub opiekunów uczniów. Wydatki obejmowały: zakup dodatkowych podręczników, pomocy dydaktycznych, przyborów szkolnych, odzieży i obuwia sportowego, kosztów udziału w zajęciach nauki języków obcych, zajęciach rozwijających zainteresowania i uzdolnienia uczniów.
W ramach pomocy materialnej o charakterze edukacyjnym wypłacono 79 uczniom stypendia szkolne oraz 14 uczniom zasiłki losowe. Łączna kwota udzielonej pomocy materialnej w roku szkolnym 2022/2023 wyniosła 126.664 zł.
dofinansowanie kształcenia młodocianych pracowników
Gmina przekazała środki finansowe w wysokości 71.924 zł na dofinansowanie powyższego kształcenia.
Otrzymało je 10 pracodawców za wyszkolenie 11 młodocianych pracowników do wykonania określonego zawodu. Środki pochodziły w 100% z dotacji przekazanej przez Mazowiecki Urząd Wojewódzki.
zaopatrzenia uczniów w podręczniki szkolne
Na ten cel gmina otrzymała środki finansowe w postaci dotacji na zakup podręczników oraz materiałów ćwiczeniowych dla uczniów wszystkich szkół podstawowych, zarówno publicznych jak i niepublicznych.
Łączna kwota otrzymanych i wykorzystanych przez Gminę środków na ten cel wyniosła 426.741 zł. Zakupiono podręczniki i materiały ćwiczeniowe dla 4.098 uczniów, w tym dla 284 ze szkół niepublicznych.
pomoc dla uczniów o charakterze motywacyjnym
W planach finansowych szkół zabezpieczono środki na stypendia o charakterze motywacyjnym dla uczniów szkół podstawowych i liceum ogólnokształcącego.
Każda placówka dysponowała funduszem stypendialnym dla uczniów mających bardzo dobre wyniki w nauce lub mających osiągnięcia sportowe lub artystyczne. Stypendia przyznawane były dwa razy w roku szkolnym na podstawie szkolnych regulaminów określających zasady ich udzielania.
Kwota wypłaconych stypendiów w roku szkolnym 2022/2023 wyniosła 120.408 zł.
pomoc o charakterze motywacyjnym dla uczniów szkół ponadpodstawowych i studentów
W roku szkolnym 2022/2023 uruchomiono XII edycję Programu Stypendialnego Miasta Marki dla uczniów szkół ponadpodstawowych oraz studentów zamieszkałych w mieście.
W tegorocznej edycji złożono 29 wniosków o przyznanie stypendium, które opiniowała Komisja Stypendialna.
Burmistrz Miasta Marki przyznał na rok szkolny i akademicki 2022/2023 stypendia w czterech kategoriach:
za osiągnięcia w nauce dla uczniów szkół ponadpodstawowych (6 stypendiów o łącznej wartości 12.000 zł),
za osiągnięcia w nauce dla studentów wyższych uczelni (6 stypendiów o łącznej wartości 17.000 zł),
za osiągnięcia artystyczne dla uczniów i studentów (2 stypendia o łącznej wartości 4.000 zł),
za osiągnięcia sportowe dla uczniów i studentów (6 stypendiów o łącznej wartości 12.000 zł).
zapewnienie wypoczynku i opieki w okresie ferii zimowych i wakacji
W okresie ferii zimowych, od 13 do 26 lutego 2023 r., zorganizowano półkolonie „Zima w Markach 2023”, których celem było zapewnienie wypoczynku i opieki dla tych dzieci, dla których rodzice nie mieli możliwości zorganizowania jej w domu.
W czasie zajęć uczniowie oprócz zabaw i gier realizowali w różnych formach programy profilaktyczne. Każdy z uczestników miał możliwość skorzystania z ciepłego posiłku obiadowego. Szkoły zapewniały opiekę od godz. 6.30 do 17.30.
W pierwszym tygodniu zimowych półkolonii skorzystało 405 dzieci, a w drugim 283 dzieci.
Liczba uczniów w grupie była ograniczona do 15 osób. W tym roku zimowe półkolonie dla dzieci organizowały SP2, SP3, SP4 oraz ZS2. Ze względu na remont kuchni w SP 1, placówka ta została wyłączona z organizacji, ale uczniowie tej szkoły korzystali z organizacji wypoczynku prowadzonego przez SP 2.
Koszt wypoczynku związany z wynagrodzeniem 53 wychowawców i 4 szkolnych kierowników wypoczynku wyniósł ok. 114.000 zł i pochodził w całości ze środków własnych gminy.
Podobna akcja została przeprowadzona w wakacje 2023 r. Półkolonie „Lato w Markach 2023” zorganizowały cztery szkoły: SP 4 w okresie od 26 czerwca do 7 lipca 2023 r. (dwa tygodniowe turnusy), SP 3 w okresie od 10 lipca do 14 lipca 2023 r. (jeden tygodniowy turnus), SP 5 w okresie od 17 lipca do 28 lipca 2023 r. (dwa tygodniowe turnusy) oraz SP2 w okresie 31 lipca do 11 sierpnia 2023 r.
Liczba dzieci, które skorzystały z letniej formy wypoczynku, to: 245 osób w pierwszym tygodniu, 265 w drugim tygodniu, 196 osób w trzecim tygodniu, 135 osób w czwartym tygodniu, 90 osób w piątym tygodniu, 184 osób w szóstym tygodniu oraz 186 osób w siódmym tygodniu wakacji.
Koszt wypoczynku letniego związany z wynagrodzeniem 76 wychowawców i 4 szkolnych kierowników wypoczynku wyniósł ok. 174.000 zł i pochodził w całości ze środków własnych gminy.
Gmina Marki jest jedyną gminą w powiecie wołomińskim, która na taką skalę zapewnia corocznie możliwość bezpiecznego spędzenia ferii zimowych i letnich dla uczniów pozostających w tym okresie w domu. Zaspokaja w ten sposób potrzeby wszystkich rodziców, którzy chcą dla swoich dzieci zapewnić taką możliwość wypoczynku.
Gmina zapewnia bezpłatnie opiekę nad dziećmi i realizację programów profilaktycznych oraz korzystanie z obiektów i bazy sportowej szkół. Rodzice ponoszą jedynie koszty organizacji dodatkowych wyjazdów na wycieczki i zajęcia artystyczne oraz sportowo-rekreacyjne poza szkołą.
Opłata rodziców za tygodniowy turnus zimowy wynosiła 200 zł, a za letni 250 zł oraz opłata tygodniowa za wyżywienie (obiad przygotowany przez szkolną kuchnię) – 40 zł.